Storuman Gravel är ett cykelmotionslopp på grusväg för alla. Det arrangeras av Luspholmens Arrangörsförening i samarbete med Norrlandscyklisterna, och utgår från “världsmästarbyn” Ensamheten 9 km utanför Storuman. Banorna är tuffa, varierade och kuperade för de som vill ge sig själva en rejäl utmaning. Utöver detta ingår kortare banlängder, väl tilltagen maxtid och en elcykel-klass så man kan själv välja om man gör det till en tuff genomkörare eller en lugn cykelutflykt.
Med loppet vill vi visa möjligheterna med cykling som motionsform i allmänhet och gruscykling i Storumanområdet i synnerhet.
Gruscykling är den snabbast växande formen av cykling, och tar en bort från högtrafikerade asfaltsvägar till varierade grusvägar, jordvägar och en och annan stig. Det flyter diffust mellan landsvägscykling och MTB — man sätter i ett lätt mönstrat däck som är ett par fingrar brett, sänker lufttrycket något och cyklar överallt där det går ta sig fram.
Denna “nya” cykelgenre har på allvar öppnat upp inlandet för långdistanscykling på ett sätt som inte varit möjligt när alla ville ha asfalt under däcken. Från att ha ett mycket begränsat antal vägar att välja på, dessutom ofta med tung och snabb trafik, öppnas nu ett enormt vägnät med fantastiska möjligheter.
Det där med asfalt, även om man kallar det gruscykling så undviker man inte asfalt helt och hållet, man behöver ju ofta passera en del för att ta sig till och från mer äventyrliga grusslingor, och uppblandat med annat tillför det förnöjande variation.
Från början är gruscykling en gräsrotsrörelse, men det skulle inte växa så fort som det gör nu om inte tillverkarna varit lyhörda och börjat göra cyklar och däck som är ideala för denna typ av cykling, och genom sin marknadsföring gjort världen utanför de mest inbitna medveten om att genren finns.
Äldre landsvägscyklar rymmer bara smala däck, så tidigare använde gruscyklisterna antingen cyclocross-cyklar, en MTB, en hybrid, eller den där landsvägscykeln trots smaldäcken (det går bättre än man tror). Det kan man förstås göra även idag så man behöver inte köpa ännu en cykel.
Trenden började som mycket annat i USA och där är Unbound Gravel den mest kända tävlingen. I Europa kom det igång lite senare, men har börjat på allvar nu och det börjar hända saker även i Sverige. Underlagen skiljer på olika ställen i världen och därmed loppens karaktär. I USA är det ofta mycket grova underlag som kräver kraftiga breda däck medan det här i Sverige oftast är finare grus så man kommer undan med nättare däck.
Har man hållit på med landsvägscykling vet man att det kan vara jobbigt med biltrafik och knepigt att hitta trevliga böljande sträckor att cykla på. Om man inkluderar grusvägar i sin cykling öppnas en helt ny värld, särskilt här i Sveriges inland. Nästan ingen trafik, stor variation, kurvor och backar, uppför och utför, och man ser byar och omgivningar man inte visste fanns. En utmärkt form av cykling för att utforska närområdet — att få ut det mesta av det som finns där man bor.
Att faktiskt cykla på de vägar som finns även om de inte är perfekt släta kan tyckas vara en tämligen uppenbar idé, så varför tänkte man inte på det tidigare? Cykelkulturen har kanske haft för stor fokus på professionell tävlingscykling och utvecklats i delar av världen där landsvägscykling på asfalt haft så bra förutsättningar att man inte känt behov av att vidga perspektivet. Hur det än är med det är nu gruscyklingen här för att stanna.
En dedikerad “gruscykel” (eng. “gravel bike”), en cykel med bockstyre och 30 – 45 mm breda grusdäck, går även fort på asfalt. Upp till drygt 30 km/h märks knappt någon skillnad från en vanlig landsvägscykel, den går nästan lika lätt. Det går även cykla förvånansvärt fort och bekvämt på grusväg vilket gör att även många inbitna landsvägscyklister upptäcker genren. Tillverkarna hjälper till, en modern landsvägscykel med skivbroms rymmer ofta ganska breda däck så med ett enkelt däckbyte blir det en kompetent gruscykel.
MTB-cyklister, som kanske tycker landsvägscykling består mest av trist nötande på trafikerade och raka asfaltsvägar, gillar variationen och de ökade möjligheterna gruscyklingen ger. En enklare MTB som har dämpare fram men är stel bak (“cross-country MTB”, XC) funkar nästan lika bra som en dedikerad gruscykel, särskilt om man sätter lite smalare och slätare däck på.
Det finns ingen klar definition på vad en gruscykel är eller hur banorna ska se ut. Det finns gruscyklar som helt enkelt är en landsvägscykel med lite grövre däck, till varianter som ligger nära MTB med sänkstolpe och framgaffel med dämpare. De gemensamma nämnarna är att (nästan) alla har bockstyre, och rymmer bredare däck än en traditionell landsvägscykel, men (oftast) smalare än en MTB.
“Hemligheten” med en bra gruscykel är inte bockstyret (det klarar man sig utan) utan bra däck. Lämplig bredd, lagom mycket mönster och en relativt mjuk gummiblanding. Det gör under för rullmotstånd, kontroll och inte minst komfort.
Gruscykelns däck pumpas inte lika hårt som på en vardagscykel. Med vardagscykeln är man van att om däcken är mjuka rullar det trögt, men den mjukare gummiblandningen i ett bra grusdäck gör att ökningen i rullmotstånd är relativt liten. När man kör över ett ojämnt underlag sväljer det mjuka däcket ojämnheterna så det blir mindre stötigt vilket innebär att det blir bekvämare, bättre kontakt med underlaget, och det rullar bättre, så nettot blir tvärtom lägre rullmotstånd. På slät asfalt är ett hårt pumpat däck förstås något snabbare ändå, så på en bana med blandade underlag kan däcktrycket bli en spännande fråga för de som gillar optimera i mariginalen.
Då det gäller däckbredd kan man säga att 40 mm är det som är mest all-around, med det klarar man “alla” underlag och det är varken långsamt eller tungt på snabbare underlag. Riktigt starka cyklister kör ofta med lite smalare, och är underlagen lite snällare kan ett smalare däck vara snabbare. Bredare kan man vilja ha om man vill ha mer komfort, eller mer stabilitet i utförskörningar på löst underlag. Ska man bara ha ett däck är dock 40 eller 45 mm ett bra val. Det ska sägas att trenden har gått mot allt bredare däck, men det beror lite på vägarnas underlag som ute i världen ofta är ruffigare än vi är vana att se i Sverige.
Har man en äldre cykel eller en som inte är specifikt gjord för gruscykling är det inte säkert det går in så breda däck i ramen, och då är det bästa valet det bredaste som går. Standardrekommendationen är att ha minst 4 mm mellan ram och däck, men kör man inte i gegga kan man tumma på det lite. I sidled i framgaffeln bör man dock hålla på det eftersom om en eker går av eller man får punktering och däcket börjar skrapa mot ramen kan det bli en farlig inbromsning om det sker fram. Just där brukar de flesta cyklar dock ha gott om utrymme så det är sällan ett problem.
Måste man köra smalare än 40 mm kan man säga att ungefär 30 mm är den undre gränsen för att det inte ska kännas begränsande, och vid 35 mm finns sällan behov av att bredda ytterligare. Det kan låta smalt med tanke på att vardagscyklar ofta har bredare däck än så, men med den mjuka gummiblandningen och det lägre lufttrycket blir däcken mer kapabla på grövre underlag än man tror. Det är också förstås möjligt att ha olika däckbredd fram och bak, det går ofta in lite bredare fram.
Mönstret på ett grusdäck brukar vara ganska tätt placerade platta nabbar, vilket rullar lätt och ger tillräckligt bra grepp i de flesta förhållanden man stöter på som gruscyklist. Endast om man kör i blöta och geggiga förhållanden behöver man grova mönster, såna man brukar se på vanliga MTB-däck.
Avancerade användare kör oftast utan slang i däcken, slanglöst (eng. tubeless), något man gjort i MTB-världen i många år. Fördelarna med slanglöst är ett lägre rullmotstånd och lägre risk för punktering. Det kan dock vara lite bökigt att hålla på med då installationen har en tendens att tjorva en del, och tätningsvätskan man använder torkar om den står långa tider. För de som cyklar mer sällan eller låter cykeln stå i långa perioder kan därför slang vara det bättre alternativet, och det ska sägas att däcket gör mycket större skillnad i rullmotstånd än slangen.
Vill man ändå optimera i mariginalen och få i stort sett lika lågt rullmotstånd som slanglöst kan man använda sig av latexslang. Idag är de något exotiska då de flesta ändå väljer slanglöst, men de är fortfarande bra (sök på Challenge latex eller Vittoria latex). Extremt mjukt och följsamt material, därav det låga rullmotståndet, men det är också lite poröst och tappar därför luft ganska fort så man måste pumpa inför varje cykelpass. På en cykel för motion och tävling kan det emellertid vara acceptabelt. Däcken i sig är numera nästan alltid gjorda för slanglöst, men de funkar förstås bra med slang också.
Nästa sak att tänka på efter däcken är luftmotståndet. Man behöver inte vara särskilt snabb cyklist för att det ska spela roll, det finns ju både motvind och utförsbackar. På vindstilla platt mark kan man säga lite grovt att över 25 km/h börjar det spela verklig roll, och att 80% av luftmotståndet står cyklisten för. Det som gör mest skillnad är således tajta kläder (de ska inte fladdra i vinden) och ett lågt styre så att man inte fångar så mycket vind.
Då det gäller att sänka styret måste man vara försiktig eftersom om man är ovan är det lätt hänt att man får ont i rygg eller nacke, och är man stel kan det vara svårare att få ut kraft i pedalerna om man sitter för mycket hopkurad. Ett bockstyre har fördelen att man kan byta grepp och position mellan mer upprätt och mer framåtlutat beroende på situation. Med ett rakt styre får man välja en position man tål hålla hela sträckan.