×
Stäng
  • Storuman Gravel
    Storuman Gravel
  • Banorna
  • Anmälan
  • Info
  • Livetrack
  • Resultat
  • Bilder
  • Om
  • XL
  • Cykla!
  • Svenska / English

Cykelrundor

Mo­tions­lop­pet tar bara en dag, och visar bara upp en liten del av all un­der­bar cyk­ling som finns härom­kring. Där­för har vi sam­man­ställt denna sida med några för­slag på gruscy­kel­run­dor i Stor­uman­om­rå­det (och några as­falts­run­dor), som kan an­vän­das för mo­tion och trä­ning, eller som ut­flykt. Dessa är på intet vis ut­töm­man­de, och man kan för­stås kombi­nera ihop run­dor­na, för­kor­ta, för­länga, flyt­ta start och mål och så vi­da­re. Vi hop­pas det ska in­spi­re­ra till trev­li­ga turer.

Under kart­bil­der­na finns län­kar till en ex­tern sajt med run­dor­na på in­ter­ak­ti­va kar­tor och filer som man kan ladda in i sin GPS.

Vissa av tu­rer­na kan vara gans­ka tuffa (myc­ket stig­ning etc), så kolla på höjd­pro­fi­len och kar­tan att turen pas­sar dig innan du ger dig ut.

Två favoriter

Med så stort utbud på run­dor kan det vara svårt att veta var man ska börja. Vi har där­för valt ut två av våra fa­vo­ri­ter till dig som kanske är van cy­klist men inte pro­vat grus­cyk­ling ti­di­ga­re:

  • Kas­kelu­okt – Umstrand – Berg­myr­hob­ben, och
  • Runt Jo­ran­träs­ken över Stor­ber­get.

Dessa två är en bra re­pre­sen­ta­tion om vad grus­cyk­ling hand­lar om. Välj gärna en dag med fint väder och då vägar­na är torra. Det är stor skill­nad mel­lan att cykla på en torr hård grus­väg och en som är mjuk och blöt, och vi vill för­stås att förs­ta in­tryc­ket ska vara bra.

Kort och nära

Storuman-Ensamheten/Noansavan

Även om de bästa om­rå­de­na för grus­cyk­ling lig­ger några kilo­me­ter ut­an­för sam­häl­let finns det möj­lig­het att göra run­dor som star­tar inne i Stor­uman och inte är allt för långa. Då det är as­fal­te­rat i när­he­ten av tä­tor­ten blir det blan­dat både as­falt och grus. I kar­tan pre­sen­te­ras två ex­em­pel.

Den ena turen går längs låg­tra­fi­ke­ra­de as­fal­te­ra­de Kunga­vä­gen till En­sam­he­ten, och sen gamla En­sam­hets­vä­gen till­ba­ka. Man får lyfta cy­keln över järn­vä­gen (se upp för tåg!), och så cyklar man över gamla bron mot Sten­se­le och cy­kel­vä­gen till­ba­ka. Det blir 16 km, varav un­ge­fär hälf­ten är as­falt.

Den andra går runt No­ansa­van med en val­fri klätt­ring upp på No­ans­ber­get, och Sten­se­le till­ba­ka. Det blir 28 km, knappt hälf­ten grus.

Ska man cykla kor­ta­re och hålla sig närm­re/inom sam­häl­let kan man också köra en mix mel­lan cyclocross och crit ra­cing, som går ut på att man cyklar kor­ta­re seg­ment hul­ler om bul­ler run­tom sam­häl­let, cy­kel­vä­gar, van­li­ga gator, sti­gar, el­ljus­spår sam­man­bun­det i en im­pro­vi­se­rad rutt. Detta blir för­stås ryc­kig kör­ning och läm­par sig inte för stora grup­per. Man måste ha väl­digt bra koll på tra­fi­ken om­kring och visa hän­syn, men det är en lek­full, rolig och va­ri­e­rad form av cyk­ling. Cyk­ling­ens ka­rak­tär blir lite mer tek­nisk och knix­ig så det pas­sar inte som GPS-​guidade run­dor, där­för ger vi inga ex­em­pel på den typen av rutt här.

In­ter­ak­ti­va kar­tor med GPS-​filer nedan:

  • Stor­uman – En­sam­he­ten – Sten­se­le
  • No­ansa­van med klätt­ring

Grusrundor väst

Exempelrundor väst om Storuman

Väst om Stor­uman mot Vall­träsk, egent­li­gen hela om­rå­det söder om Sto­ru­mansjön, är det mest flex­ib­la om­rå­det i fråga om att kunna sätta ihop ett stort antal olika run­dor. Det finns många grus­vä­gar som sit­ter ihop så man kan komma runt på flera sätt utan att hamna i en åter­vänds­gränd.

Bland ex­emp­len finns ut­ö­ver nor­ma­la läng­der också rik­tigt långa run­dor upp till 20 mil för en hel­dag ute för den er­far­ne cy­klis­ten, eller ett par tre dagar för den som tar med tält.

En spe­ci­ell runda i lis­tan är Lönn­berg – Skik­ki­sjön – Lubb­träsk, på så vis att på två stäl­len sit­ter inte vägar­na ihop. På Kalv­ber­get är det några hund­ra meter fyr­hju­lings­stig som man får styra cy­keln förbi. Vid Gråtan­li­den får man ta sig genom lite skog med mer eller mind­re syn­lig stig, så där är det att fö­re­dra om man har en lätt cykel som man kan bära (cyclocross/grus­cy­kel).

En rik­tigt trev­lig A-​till-B-tur (eller tur-​retur) en bit bort är att cykla grus­vä­gar­na från Sluss­fors till Tär­na­by eller Hem­avan. Sista kilo­met­rar­na blir det lite as­falt, men res­ten är låg­tra­fi­ke­rad grus­väg genom små byar om­giv­na av fjäll.

In­ter­ak­ti­va kar­tor med GPS-​filer nedan:

  • Kas­kelu­okt – Umstrand – Berg­myr­hob­ben
  • Klätt­ring­ar runt Vall­träsk
  • Stor­uman Gra­vel 140 km B
  • Stor­uman Gra­vel 200 km
  • Lönn­berg – Skik­ki­sjön – Lubb­träsk (krä­ver bä­ran­de)
  • Sluss­fors – Hem­avan

Grusrundor sydöst

Storberget/Joranträsken/Buberget

Vid Barsele-​Storberget och Jo­ran­träs­ken visas här två run­dor. En kor­ta­re på 25 km, och en läng­re på 48 km. Start och mål är vid en stor par­ke­ring vid Myr­träsk­vä­gen di­rekt efter bron över älven, 16 km från Stor­uman. Pas­sa­gen över ber­get in­till Barsele-​Storberget är brant. Den krä­ver inte MTB men det är över­kurs för touring-​cyklar.

Den läng­re run­dan har en rik­tigt lång rejäl stig­ning upp mot Åshem, men sen får man igen all­ting i en trev­lig snabb flack ut­för­skör­ning mot Bäck­li­den.

Söder om de run­dor­na finns en läng­re runda, Berg­sä­ter – Bu­ber­get, som är 62 km. Start och mål har vi satt vid en av­last­nings­plats som finns vid Häst­lid­my­ran mel­lan Skarvsjö­by och Pa­uträsk nära Berg­sä­ter.

In­ter­ak­ti­va kar­tor med GPS-​filer nedan:

  • Myr­träsk – Stor­ber­get
  • Runt Jo­ran­träs­ken över Stor­ber­get
  • Berg­sä­ter – Bu­ber­get
  • Bu­ber­get – Björk­berg – Örn­träsk

Grusrundor öst

Lankasjön/Orrliden/Stor-Boktjon

Flera av dessa ex­em­pel­run­dor star­tar i Bar­se­le, knappt ett par mil ut­an­för Stor­uman. På vissa av run­dor­na be­hö­ver man cykla några kilo­me­ter på as­falt, men det är det värt. En bra start är förs­ta ex­emp­let förbi Åstorp, och där­ef­ter in­till Gunn­ar­bäc­ken och sjö­ar­na Nor­sjorn och An­sjaur.

In­ter­ak­ti­va kar­tor med GPS-​filer nedan:

  • Barsele – Lankasjön – Åstorp
  • Barsele – Gunnarbäcken
  • Barsele – Stororrliden – Nordängesberget
  • Barsele – Stor-Boktjon
  • Abborrtjärnsberget – Lankasjön

Grusrundor norr

Storblaiken

Nord­väst om Stor­uman (norr om Sto­ru­mansjön) är det mer be­grän­sat med al­ter­na­tiv då grus­vä­gar­na ofta är åter­vänds­grän­der, och as­fal­te­ra­de E12:an med sin tyng­re tra­fik är inte lika trev­lig att cykla på.

Det finns ändå en del turer som helt klart är värda att ta. Att cykla från Lais­bäck upp på kal­fjäl­let till vind­kraftspar­ken inte minst. Är man hur­tig kan man cykla ned på andra sidan mot Juk­tån och köra hela vägen runt och komma till­ba­ka på E45. Star­tar man inne i Stor­uman är det för öv­rigt samma runda som an­vän­des i ecodriving-​tävlingen i Stor­uman Fo­re­ver.

In­ter­ak­ti­va kar­tor med GPS-​filer nedan:

  • Laisbäck – Juktådammen
  • Storuman – Storblaiken – Juktån
  • Storuman Forever eco-driving (hälften asfalt)
  • Blaiken gruva och vind
  • Mattaberget runt (kräver bärande)
  • Mattaberget – Vinberget (kräver bärande)

Cykla på asfalt

Om du är sugen på att köra på as­falt med lands­vägscy­keln så är även det möj­ligt för­stås. Det finns emel­ler­tid inte lika många vägar att välja på, och de stora vägar­na E12 och E45 är inte jät­te­my­si­ga att cykla efter på grund av en del snabb och tung tra­fik.

Lyck­ligt­vis finns det några låg­tra­fi­ke­ra­de sträc­kor, och de fles­ta är till­räck­ligt ku­pe­ra­de för att ge god va­ri­a­tion även om man kör tur-​retur.

Lågtrafikerade asfaltssträckor

Rut­ten i bil­den bin­der sam­man sträc­kor­na Stor­uman – Lusphol­men, Stor­uman – Kunga­vä­gen (den as­fal­te­ra­de delen), och Stor­uman – Lång­sjö­by via Sten­se­le, to­talt blir det 88 km.

En annan myc­ket fin och låg­tra­fi­ke­rad sträc­ka är “Gubb­träsk­vä­gen”, vägen mel­lan Gun­narn och Gubb­träsk. Den blir 54 km tur-​retur. Man kan star­ta i vil­ken ände man vill, men det van­li­ga är att star­ta i Gun­narn, där man kan par­ke­ra vid mat­bu­ti­ken. Både E45 och E12 är breda och fina mel­lan Stor­uman och Gubb­träsk­vä­gen så det går att cykla hela vägen runt utan pro­blem om man vill (det blir 85km). Det går också knyta in tur-​retur Gun­narn – Åskil­je norr om älven, en sträc­ka som är as­fal­te­rad och har näs­tan ingen tra­fik.

Vägen mel­lan An­karsund och Sor­se­le har re­la­tivt lite tra­fik och er­bju­der re­jä­la stig­ning­ar. Tur-​retur blir 125 km. Bör­jar man från Ankarsund-​hållet kan man ta fika- eller lunch­pa­us mitt på pas­set i Sor­se­le.

Glöm inte att vägen upp till ut­sik­ten inne i Stor­uman är as­fal­te­rad, och den har gra­di­en­ter över 10% — en rik­tig ut­ma­ning — dess­utom med en vac­ker ut­sikt från tor­net på top­pen.

In­ter­ak­ti­va kar­tor med GPS-​filer nedan:

  • Storuman lågtrafikerad asfalt
  • Gubbträskvägen
  • Gunnarn – Åskilje – Gubbträsk
  • Ankarsund – Sorsele tur-retur
  • Gubbträskrundan

Göra egna rundor

Tips för att göra egna cy­kel­run­dor:

  • Kolla ban­pro­fi­len och lägg start/mål och rikt­ning som det pas­sar. Många upp­le­ver korta bran­ta upp­förs­bac­kar och långa flac­ka ut­för­skör­ning­ar som trev­li­ga­re än tvärtom, och det kan vara skönt om av­slut­ning­en av run­dan är lät­ta­re.
  • Om du vill köra bil till star­ten, titta på flyg­fo­ton för att hitta lämp­lig par­ke­rings­plats. Det går ofta hitta ytor lämp­li­ga för par­ke­ring även mitt ute i ing­en­stans.
  • En ku­pe­rad sträc­ka upp­levs helt an­norlun­da åt andra hål­let, så var inte rädd för att göra tur-​retur-sträckor eller lägga in små av­stic­ka­re. Det kom­mer inte kän­nas re­pe­ti­tivt.
  • Ibland kan man genom att styra eller bära cy­keln bara några hund­ra meter efter en stig eller över ett kal­hyg­ge knyta sam­man vägar som an­nars krä­ver en omväg på många mil att ta sig runt. Att bära och till och med springa med cy­keln på axeln är ett eta­ble­rat mo­ment inom be­släk­ta­de gen­ren cyclocross, så det är inget kons­tigt.
  • Und­vik hög­tra­fi­ke­rad grus­väg (damm och sten­skott från bilar är inte så trev­ligt), ta då hell­re ett av­snitt as­falt.
  • På våren eller efter stora regn kan grus­vä­gar­na vara väl­digt mjuka och tröga att cykla på.