Motionsloppet tar bara en dag, och visar bara upp en liten del av all underbar cykling som finns häromkring. Därför har vi sammanställt denna sida med några förslag på gruscykelrundor i Storumanområdet (och några asfaltsrundor), som kan användas för motion och träning, eller som utflykt. Dessa är på intet vis uttömmande, och man kan förstås kombinera ihop rundorna, förkorta, förlänga, flytta start och mål och så vidare. Vi hoppas det ska inspirera till trevliga turer.
Under kartbilderna finns länkar till en extern sajt med rundorna på interaktiva kartor och filer som man kan ladda in i sin GPS.
Vissa av turerna kan vara ganska tuffa (mycket stigning etc), så kolla på höjdprofilen och kartan att turen passar dig innan du ger dig ut.
Med så stort utbud på rundor kan det vara svårt att veta var man ska börja. Vi har därför valt ut två av våra favoriter till dig som kanske är van cyklist men inte provat gruscykling tidigare:
Dessa två är en bra representation om vad gruscykling handlar om. Välj gärna en dag med fint väder och då vägarna är torra. Det är stor skillnad mellan att cykla på en torr hård grusväg och en som är mjuk och blöt, och vi vill förstås att första intrycket ska vara bra.
Även om de bästa områdena för gruscykling ligger några kilometer utanför samhället finns det möjlighet att göra rundor som startar inne i Storuman och inte är allt för långa. Då det är asfalterat i närheten av tätorten blir det blandat både asfalt och grus. I kartan presenteras två exempel.
Den ena turen går längs lågtrafikerade asfalterade Kungavägen till Ensamheten, och sen gamla Ensamhetsvägen tillbaka. Man får lyfta cykeln över järnvägen (se upp för tåg!), och så cyklar man över gamla bron mot Stensele och cykelvägen tillbaka. Det blir 16 km, varav ungefär hälften är asfalt.
Den andra går runt Noansavan med en valfri klättring upp på Noansberget, och Stensele tillbaka. Det blir 28 km, knappt hälften grus.
Ska man cykla kortare och hålla sig närmre/inom samhället kan man också köra en mix mellan cyclocross och crit racing, som går ut på att man cyklar kortare segment huller om buller runtom samhället, cykelvägar, vanliga gator, stigar, elljusspår sammanbundet i en improviserad rutt. Detta blir förstås ryckig körning och lämpar sig inte för stora grupper. Man måste ha väldigt bra koll på trafiken omkring och visa hänsyn, men det är en lekfull, rolig och varierad form av cykling. Cyklingens karaktär blir lite mer teknisk och knixig så det passar inte som GPS-guidade rundor, därför ger vi inga exempel på den typen av rutt här.
Interaktiva kartor med GPS-filer nedan:
Väst om Storuman mot Vallträsk, egentligen hela området söder om Storumansjön, är det mest flexibla området i fråga om att kunna sätta ihop ett stort antal olika rundor. Det finns många grusvägar som sitter ihop så man kan komma runt på flera sätt utan att hamna i en återvändsgränd.
Bland exemplen finns utöver normala längder också riktigt långa rundor upp till 20 mil för en heldag ute för den erfarne cyklisten, eller ett par tre dagar för den som tar med tält.
En speciell runda i listan är Lönnberg – Skikkisjön – Lubbträsk, på så vis att på två ställen sitter inte vägarna ihop. På Kalvberget är det några hundra meter fyrhjulingsstig som man får styra cykeln förbi. Vid Gråtanliden får man ta sig genom lite skog med mer eller mindre synlig stig, så där är det att föredra om man har en lätt cykel som man kan bära (cyclocross/gruscykel).
En riktigt trevlig A-till-B-tur (eller tur-retur) en bit bort är att cykla grusvägarna från Slussfors till Tärnaby eller Hemavan. Sista kilometrarna blir det lite asfalt, men resten är lågtrafikerad grusväg genom små byar omgivna av fjäll.
Interaktiva kartor med GPS-filer nedan:
Vid Barsele-Storberget och Joranträsken visas här två rundor. En kortare på 25 km, och en längre på 48 km. Start och mål är vid en stor parkering vid Myrträskvägen direkt efter bron över älven, 16 km från Storuman. Passagen över berget intill Barsele-Storberget är brant. Den kräver inte MTB men det är överkurs för touring-cyklar.
Den längre rundan har en riktigt lång rejäl stigning upp mot Åshem, men sen får man igen allting i en trevlig snabb flack utförskörning mot Bäckliden.
Söder om de rundorna finns en längre runda, Bergsäter – Buberget, som är 62 km. Start och mål har vi satt vid en avlastningsplats som finns vid Hästlidmyran mellan Skarvsjöby och Pauträsk nära Bergsäter.
Interaktiva kartor med GPS-filer nedan:
Flera av dessa exempelrundor startar i Barsele, knappt ett par mil utanför Storuman. På vissa av rundorna behöver man cykla några kilometer på asfalt, men det är det värt. En bra start är första exemplet förbi Åstorp, och därefter intill Gunnarbäcken och sjöarna Norsjorn och Ansjaur.
Interaktiva kartor med GPS-filer nedan:
Nordväst om Storuman (norr om Storumansjön) är det mer begränsat med alternativ då grusvägarna ofta är återvändsgränder, och asfalterade E12:an med sin tyngre trafik är inte lika trevlig att cykla på.
Det finns ändå en del turer som helt klart är värda att ta. Att cykla från Laisbäck upp på kalfjället till vindkraftsparken inte minst. Är man hurtig kan man cykla ned på andra sidan mot Juktån och köra hela vägen runt och komma tillbaka på E45. Startar man inne i Storuman är det för övrigt samma runda som användes i ecodriving-tävlingen i Storuman Forever.
Interaktiva kartor med GPS-filer nedan:
Om du är sugen på att köra på asfalt med landsvägscykeln så är även det möjligt förstås. Det finns emellertid inte lika många vägar att välja på, och de stora vägarna E12 och E45 är inte jättemysiga att cykla efter på grund av en del snabb och tung trafik.
Lyckligtvis finns det några lågtrafikerade sträckor, och de flesta är tillräckligt kuperade för att ge god variation även om man kör tur-retur.
Rutten i bilden binder samman sträckorna Storuman – Luspholmen, Storuman – Kungavägen (den asfalterade delen), och Storuman – Långsjöby via Stensele, totalt blir det 88 km.
En annan mycket fin och lågtrafikerad sträcka är “Gubbträskvägen”, vägen mellan Gunnarn och Gubbträsk. Den blir 54 km tur-retur. Man kan starta i vilken ände man vill, men det vanliga är att starta i Gunnarn, där man kan parkera vid matbutiken. Både E45 och E12 är breda och fina mellan Storuman och Gubbträskvägen så det går att cykla hela vägen runt utan problem om man vill (det blir 85km). Det går också knyta in tur-retur Gunnarn – Åskilje norr om älven, en sträcka som är asfalterad och har nästan ingen trafik.
Vägen mellan Ankarsund och Sorsele har relativt lite trafik och erbjuder rejäla stigningar. Tur-retur blir 125 km. Börjar man från Ankarsund-hållet kan man ta fika- eller lunchpaus mitt på passet i Sorsele.
Glöm inte att vägen upp till utsikten inne i Storuman är asfalterad, och den har gradienter över 10% — en riktig utmaning — dessutom med en vacker utsikt från tornet på toppen.
Interaktiva kartor med GPS-filer nedan:
Tips för att göra egna cykelrundor: