Storuman Gravel XL är ett ultradistanslopp på cykel över en 45 mil lång bana genom skog och fjäll i Storumans kommun, med eller utan övernattning. Banan går på mestadels grusväg av varierande karaktär (83%), med utspridda korta sammanbindande segment på asfalt (17%).
XL är fristående från det vanliga Storuman Gravel. Det går samma helg, men har egen starttid och startplats och ett eget regelverk. All information om loppet finns på denna sida.
Alla deltagare är självförsörjande och ställer upp enskilt, men man kan välja att cykla tillsammans om man vill. Banan fås på fil och visar rekommenderad kortaste väg mellan banans kontrollpunkter som måste passeras i given ordning. Halvvägs genom banan befinner man sig i Hemavan och kan övernatta där om man vill köra loppet på två dagar (2 × 22 mil).
Loppet är ett avskalat arrangemang utan banmarkeringar och depåer, och går längs allmänna och enskilda vägar öppna för trafik som vanligt. Det ges ingen service på banan och deltagaren ansvarar själv för sin säkerhet och transport, t ex vid brutet lopp. Det är ingen formell tävling och följer inte någon idrottsorganisations format, utan är en utmaning för de som i ett lättsamt sammanhang vill testa sina krafter på en riktigt lång cykeldistans. Tidtagning ingår, men varken priser eller placeringar delas ut.
Snabbinfo:
Loppets arrangör är Luspholmens Arrangörsförening.
Målgång etapp 1 (224 km) vid Björk, Hemavan. Cykeln i bilden saknar packväskor, och är med andra ord inte utrustad för det här loppet.
Jämfört de flesta lopp finns det här ovanligt mycket att läsa. Syftet är att det ska vara tillgängligt för nybörjare och finnas svar på alla möjliga tänkbara frågor, men även erfarna bör ögna igenom sidan så man vet hur loppet går till och vilken utrustning som krävs.
För att dämpa informationschocken har vi samlat tips och kuriosa sist, är man inte intresserad kan man hoppa över detta:
Liksom många andra ultradistanslopp har Storuman Gravel XL egna regler för att kunna erbjuda ett koncept skräddarsytt för de förutsättningar som råder för just detta lopp. Reglerna är anpassade för att man ska kunna genomföra loppet på flera sätt:
Rövattsliden, 208 km in på banan. Norra Storfjället i bakgrunden.
I sann motionsanda är dock klassindelningen enkel: män, kvinnor och tandem. Man behöver därför inte ange i förväg hur man tänkt lägga upp sitt lopp, och i resultatlistan efteråt visas både totaltid och etapptider enskilt för varje deltagare.
Även om det är motion fokuserar vissa deltagare på att göra en bra tid och vill ha tydliga regler om vad som gäller så prestationen blir jämförbar, medan andra som bara siktar på att ta sig runt kan tycka att reglerna är lite onödigt detaljerade, men vi får försöka samsas. I grunden är det ändå enkelt: följ banan och spela din rutt med hjälp av din navigator, skräpa inte ned, och packa cykeln så du klarar dig själv.
Reglerna är som följer:
Obs: preliminära regler, smärre justeringar kan förekomma (troligen endast i fråga om formulering) fram till dess anmälan öppnar.
När man är ute och kör loppet får man bara nyttja fasta näringsverksamheter. Om man inte övernattar räknas det som att man kör hela tiden, så då är man för hela loppet låst till de fasta näringsverksamheter som finns om man vill fylla på mat och annat.
Slutet av stigningen vid Gethobben på väg mot Nipen, 364 km in på banan.
Om man däremot övernattar får man betrakta det som att man kör två fristående etapper efter varandra, och man får förbereda sig inför andra etappen utan begränsning, precis som inför loppets start. Man kan alltså om man vill frakta upp mat och utrustning till sitt boende i Hemavan (eller skicka via post), för att komplettera eller ersätta de fasta näringsverksamheterna.
Denna lättnad kan förstås användas för att spara några hekto packning på cykeln, eller för att lägga till ombyteskläder för mer bekvämlighet, men den är primärt tänkt för att de som råkar ha ett boende i Hemavan eller däromkring ska kunna använda det och vad som finns där till fullo utan att riskera att bryta någon regel. Det är också tänkt att göra loppet mer tillgängligt och bekvämt för de som vill och kan.
Om man tänker övernatta men inte har möjlighet att själv lösa logistiken får man klara sig med de näringsverksamheter som finns på plats. Matbutiken i Hemavan är välsorterad, så det man går miste om är främst ombyten och andra bekvämligheter. Om man upplever det som orättvist rekommenderar vi att man istället satsar mot att genomföra loppet i ett sträck, då blir det lika för alla.
Normalt genomförs övernattningen i glappet mellan de två officiella etapperna inne i Hemavan, till exempel på Högfjällshotellet. Om man övernattar utanför glappet måste man antingen ta sig tillbaka till starten på etappen efter sin övernattning, eller så blir tiden för etappen man övernattade på lidande.
Det är tillåtet att åka bil till och från sin övernattningsplats. När man åker bil till och från banan ska man bli avsläppt på samma plats som man blev upphämtad så hela sträckan cyklas. Blir man skjutsad till och från glappet i samband med övernattning kan man emellertid tumma lite på det, t ex om man blir upphämtad vi matbutiken och avsläppt vid badhuset dagen efter är det okej.
Flera av deltagarna reser till loppet i bil tillsammans med vänner eller anhöriga, och banan genom att vara hopringlad intill en asfalterad landsväg passar utmärkt för bilburna att vara ute på banan och heja på och hjälpa till. Det bidrar till säkerhet och trivsel så vi vill inte hindra det, men samtidigt skulle fri langning innebära att loppet blir ett annat, och upplevas utestängande för de deltagare som kommer själv till loppet, vilket också är flera. Därför begränsar reglerna vad medhjälpare får göra ute på banan.
Principen är enkel: medhjälpare (bilburna eller ej) får endast rycka in och hjälpa vid problem, de får inte användas som taktisk fördel. Med andra ord, om allt löper normalt utan missöden så ska det inte göra någon skillnad om man haft tillgång till medhjälpare eller ej, annat än möjligen mentalt.
Det är tillåtet för medhjälparna att befinna sig ute på banan och heja här och var och förmedla information om läget i loppet, så länge man i övrigt håller sig passiv. Bilen ska inte följa cyklisten tätt hela banan som en följebil, utan snarare köra till lämpliga platser och vänta tills cyklisten passerar.
Tänk på att inte hela banan är körbar med bil, och vissa delar om än körbara är olämpliga att köra. Man bör hålla sig till de lite större vägarna. (Värt att notera är att det inte går köra bil ända upp till Björk, dvs målgång för etapp 1.)
Vi vill förstås att alla packar sin cykel med samma marginaler som man har om man inte har möjlighet att bli hämtad av bil, så frestas inte att banta packningen, t ex skippa regnjackan, bara för att du vet att en medhjälpare kan komma till undsättning.
Vi vill också uppmuntra medhjälpare ute på banan att heja på alla deltagare, inte bara sin egen cyklist, och om man hamnar i en situation då man kan hjälpa en annan deltagare som fått problem så ser vi gärna att man gör det.
Några av deltagarna brukar ha någon slags anknytning lokalt, och kanske har en kompis som bor eller har en stuga längs banan som vill bjuda på fika. Kanske någon som är intresserad av loppet gjort något som liknar en depå och bjuder förbipasserande på kaffe och bullar.
Även om att ta del av något som detta tekniskt sett är langning, så har vi ändå tillåtet det som ett undantag i reglerna, för vi vill att deltagarna ska få ha trevligt längs banan. Det viktiga är att man inte utnyttjar detta undantag som en taktik för att spara tid.
Det är okej att till exempel planera en hel middag hos en kompis som bor längs vägen, men om man gör denna typ av större “langning” så bör det också matchas med att man stannar en längre tid, till exempel en dryg timme, så det blir tydligt att langningen inte resulterar i en tidsbesparing genom att man kunde ta mindre mat på cykeln.
Det är förstås av naturen lite luddigt var gränsen går mellan ett trevligt stopp och langning med avsikt att förbättra prestationen. Siktar man mot att göra en så bra tid som möjligt så rekommenderar vi därför att man undviker denna typ av stopp, särskilt om de arrangeras enbart för en själv.
Det har hänt att deltagare som fått problem knackat på hos boende längs banan och bett om en plats under tak att sova. Det är inte direkt mot reglerna, men det kan förstås vara problematiskt om detta händer ofta. Vi vill inte bli känt som ett lopp som skapar oreda och belastar boende i området, och i förlängningen kan det leda till problem med tillståndsgivningen. Därför ber vi alla att vara väl förberedda för att klara sig själva.
Följande tre tider tas:
Huvudmålet är att klara sig runt hela den 45 mil långa banan innan maxtiden på 40 timmar brutto löper ut. Inom den ramen får varje deltagare välja om de vill cykla fort, och i så fall antingen försöka få så kort totaltid som möjligt, eller nyttja möjligheten att sova över i Hemavan och istället satsa på snabba etapptider. Även summan etapp 1+2 presenteras i resultatlistan, som alltså exkluderar glappet i Hemavan och eventuell övernattning som gjordes där.
Man kan därför säga att det är två lopp i ett. Ett som är 45 mil långt, och ett lopp uppdelat på två stycken 22 mil långa dagsetapper. I resultatlistan presenteras alla tider oavsett hur man valt att lägga upp sitt lopp. Storuman Gravel XL är ett motionslopp och vi gör ingen värdering vilken av tiderna som bär mer prestige, utan vill att man anpassar sitt upplägg efter det som bäst passar en själv.
Så här går tidtagningen till: för den gemensamma starten är det klockslaget för starten som gäller, så kommer man sent till start tappar man alltså tid. För målgång etapp 1, start etapp 2 och total målgång i Storuman, gör vi i efterhand en analys av inspelat spår och avgör så precist det går när deltagaren passerat en förutbestämd virtuell linje på banan. Tiden kan avrundas ytterligare och grupperas ihop om det är flera som går i mål tillsammans. Slutligen publiceras tiden avrundad uppåt till hel minut.
För att tidtagningen med virtuella linjer ska fungera bra och ge precist resultat behöver man passera dem i fart (för de som känner till Strava: precis som Strava-segment). För etapp-målgångarna gäller det att ta sig hela vägen upp för målgångsbackarna och ordentligt in på platta parkeringen på toppen innan man pustar ut. För starten av etapp 2 gäller det att börja cykla en god bit före startpunkten och ha en flygande start förbi.
Varje deltagare får en spårsändare för livetrack, och i första hand beräknas tiden från det spåret. Spårsändarna kan dock inte garanteras vara 100% tillförlitliga så man är som deltagare ansvarig för att spela in sin rutt med sin navigator, och vid behov begärs spåret in efter avslutat lopp så tiden kan tas därifrån.
Bro över Långvattsbäcken, 356 km in på banan.
Grunden till loppet är banan. Hade det inte gått att hitta en fin bansträckning hade det helt enkelt inte blivit något lopp.
Banläggningen är gjord med målet att få till så bra och varierad gruscykling som området kan erbjuda. Nära Storuman är det skog och låglänta berg, med gradvis mer fjäll ju närmare Hemavan man kommer. Mycket enslig ödemark, fina vyer, små byar och ensamma gårdar här och var. Banans skepnad växlar, det finns både lätta flacka och tunga backiga partier, både fin väl underhållen grusväg och sällan körda skogsbilvägar.
83% av banan består av lågtrafikerad eller extremt lågt trafikerad grusväg med varierande karaktär och underlag. Nära fjällen och större bebyggelse går det inte helt undvika asfalt, så det finns några kortare sammanbindande segment på underlaget. Totalt 11% av bansträckningen går på asfalterade småvägar, och 6% på asfalterad landsväg (E12 / E45), som längst ett avsnitt på 10,5 km (mellan Gardikfors / Forsmark och Ajaureforsen). Det mesta av landsvägen körs nära fjällen så det är natursköna omgivningar och mindre mängd trafik än typiskt för en stor landsväg.
Bandiagrammet nedan med höjdprofil går att zooma och panorera. Kartbilden i bakgrunden flyttas med automatiskt. Kartan är schematisk, men både banspåret och höjdprofilen är fullt detaljerade.
Banan innehåller ungefär 125 höjdmeter stigning per mil (= stifa 12,5), vilket kan sägas vara kuperat men utan att vara extremt. Som jämförelse innehåller Vätternrundan 43 meter per mil. Till de som kört vårt vanliga Storuman Gravel-lopp kan man säga att underlag och profil är lik 116 km-banan, så XL-banan är ungefär lika tuff som att köra 116 km-banan fyra varv.
Älsoliden, vy mot Sparmanselet, 325 km in på banan. Illustrerar hur fårig de sällan använda skogsvägarna kan vara som värst i utförsbackarna efter en regnig sommar, och att man alltid måste vara beredd på oväntade hinder, som detta bilvrak.
På två platser, vid Dajkanberg och Grannäs, finns ett kortare “krux” (ca 1 km vardera), där det är terrängfordonsspår snarare än väg. De är cyklingsbara men överväxta och/eller buckliga så man kan inte hålla särskilt hög fart.
För att vara en gruscyklingsbana kan den bitvis upplevas som något teknisk. Det beror på enstaka branta backar både uppför och utför, där särskilt utförsbackarna kan vara fåriga pga erosion. Dagtid är det inget problem att hantera, men den som tänker köra genom natten behöver ett mycket starkt lyse för att kunna hålla fart. Vissa av vägarna är också mer överväxta än man kanske är van vid från andra lopp. Det är ett stort spann mellan de finaste och de ruffigaste grusvägarna längs banan.
Banan följer förstås inte närmsta vägen mellan Storuman och Hemavan och särskilt på slutet är det många kringelikrokar fram och tillbaka med mycket stigning. Med mer än 30 mil i benen kan det kännas knäckande, trots att det egentligen är mycket fin gruscykling i det området. Banan erbjuder förstås en hel del fina vyer, men det är inte bara det loppet handlar om, banan är tänkt att vara utslagsgivande också. Att banan är hopringlad gör den också säkrare, då det med tanke på banlängden ändå är relativt sett snabbt och enkelt att nå olika platser med bil.
Rent tekniskt är banan definierad som att man ska passera ett antal kontrollpunkter (checkpoints) i rätt ordning, vilket är det traditionella sättet att bygga upp omarkerade långbanor sedan tiden före satellitnavigatorernas intåg. Kontrollpunkterna är emellertid virtuella, varken markerade eller bemannade och kan ligga mitt ute i ingenstans. Tanken är att man i förväg laddar in bansträckningen i sin navigator, och så blir man guidad av den runt banan, så det är alltså inget inslag av orientering så länge navigatorn fungerar.
Är man nyfiken på att se exakt var kontrollpunkterna är placerade är de markerade i kartan nedan (som man kan zooma och panorera), men följer man förladdad bana behöver man inte veta var de är.
Anmälan görs på samma plats som för vanliga loppet, på anmälningssidan.
Loppet går samma helg som vårt konventionella motionslopp Storuman Gravel (med banlängder mellan 30 och 116 km), så om det passar kan man komma ett gäng och välja varsitt lopp som passar ens lust och förmåga.
Kirjesån vid Nedre Boksjöns utlopp, 299 km in på banan. Relativt lätt cykling utför i 16 km mot Slussfors väntar.
Du behöver följande utrustning och packning:
Vill man ha lite exempel och idéer på hur utrustningen och packningen kan se ut så finns ett separat bonus-avnsitt: tips om utrustning och packning.
Dammen vid Ajaureforsen, 165 km in på banan.
Obs: detaljer om näringsverksamheter som Högfjällshotellet med flera som presenteras i det här avsnittet kan komma justeras närmare tiden för loppet om förhållandena ändras från föregående år.
I god tid innan start (antagligen några veckor) kommer vi skicka ut ett informationsbrev till alla anmälda via eposten man valt när man gjorde anmälan. Det kommer innehålla information som vi inte kan ha här på webbsidan, som rabattkoder för boende och liknande.
I Storuman rekommenderar vi Storumans Camping som boende, och där får man även hela 30% rabatt som deltagare i Storuman Gravel (XL eller något av de vanliga loppen). Anmäl dig först till loppet, och boka via mejl och skriv där att du ska delta så får du rabatten.
Cirka 174 km in på banan, i närheten av Rönnbäck.
I Hemavan rekommenderar vi Hemavans Högfjällshotell, och där får man 20% rabatt på boende som deltagare i XL via en rabattkod som man får av oss via informationsbrevet. Boendet kan man boka när som helst på dygnet via mobilen, och man får en kod för att kunna checka in själv. Man kan alltså komma även när hotellet inte är bemannat. Vi ber de som planerar att bo där att boka i förväg, men det går också göra det utan framförhållning, vilket kan passa om man till exempel tänkt köra hela loppet i ett svep men ändrar sig när man kommit till Hemavan.
Hotellet har bemanning mellan 08–11 och 16–20 med frukost och enklare matservering. Det finns också ett självhushållskök där man kan laga egen medhavd mat.
Bor man på hotellet får man tillgång till cykelförvaring, så man slipper ha cykeln ute i det fria under natten. Vill man ta in den på hotellrummet går det normalt bra, men cykeln måste vara rimligt ren. Vattenslang finns vid macken.
Det finns även fler alternativ och Storumans officiella besöksguide är en bra källa till information för boende och mat i Storuman, och Hemavan-Tärnabys officiella besöksguide detsamma för Hemavan.
Starten hålls på den stora långsmala parkeringen (200 × 15 meter) vid Storhälla multiarena inne i Storuman. Tämligen osexig plats, men praktiskt och trafiksäkert om det skulle bli ett lite större startfält, därav valet. Banan börjar i direkt anslutning på cykelvägen ned mot Stensele. Navigationsfilens start (0 km) och första kontrollpunkt är en bit fram på cykelvägen markerad med “spårstart” i bilden intill, men startlinjen där vi släpper iväg startfältet och startar officiella tidtagningen kommer vara där på parkeringen.
Vill man långtidsparkera en bil i närheten av starten rekommenderar vi grusplanen (ej asfalten) på södra sidan om IT4U:s kontorsbyggnad (Blå Vägen 210). Ska man bara parkera tillfälligt i samband med starten lär det finnas gott om plats på Storhällas parkering.
Loppet använder inte nummerlappar, men man registrerar sig till start så vi vet vilka som faktiskt kör loppet. I samband med det blir man också tilldelad en spårsändare som gör att man syns på en publik webbkarta live under hela loppet. Om målgången är bemannad när man går i mål kan man lämna igen spårsändaren där, annars får man lämna den i lådan som står vid entrén till IT4U:s kontor.
Registrering och tilldelning av spårsändare görs i svinottan från 05:15 där på Storhällas parkering. Starten går därefter kl 06:00 och är gemensam för alla deltagare.
Det finns inga toaletter eller ombyteslokal vid starten, så kom klar för start. Se till att din navigator har lämpliga inställningar och har banan förladdad, det kan annars bli stressigt att hinna med det just innan start.
Starten på Storhälla kl 06:00 på lördagsmorgonen. Bilden är från första året Storuman Gravel XL hölls, dvs 2024. Detta år var loppet begränsat till bara 25 deltagare varav 24 dök upp, och 18 tog sig hela varvet runt.
Banan saknar helt banmarkeringar så navigation sker med hjälp av din egen navigator som förladdats med banans rutt. Formellt består banan av ett antal kontrollpunkter som måste passeras i rätt ordning, och vägen mellan dem är fri. Den rekommenderade rutten består emellertid av närmsta/bästa vägen mellan punkterna så det finns inget att vinna av att avvika från om man inte har ett ärende, som att cykla till en övernattningsplats.
Nipen, 366 km in på banan.
Om du tänker avvika från rekommenderad bansträckning studera då kartan i förväg så du vet var kontrollpunkterna är och planera rutten därefter. Tänker du följa rekommenderad rutt hela vägen (vilket de flesta gör) behöver du inte bry dig om var kontrollpunkterna är.
Eftersom välfungerande navigering är en mycket viktig del för att få en bra upplevelse ute på banan har vi ett dedikerat avsnitt om just navigering, där hittar man också våra officiella navigationsfiler för nedladdning.
Glöm inte att spela in rutten! För att säkerställa att man får ett resultat måste man ha inspelad rutt, eftersom spårsändarna inte är 100% tillförlitliga. Det går bra att dela upp inspelningen, till exempel avsluta pågående vid en matpaus och starta en ny när man fortsätter vidare.
Inte alla cykeldatorer klarar hela sträckan på en laddning, så du kan behöva ha med dig en batteribank till den.
I det osannolika fallet att ett hinder dyker upp som man inte kan ta sig runt, ringer man oss arrangörer så hjälper vi till att hitta en alternativ rutt. Man behöver förstås inte ringa om man själv kan hitta en alternativ rutt som ändå passerar kontrollpunkterna i ordning.
En av normalt tre nedfällda bommar längs banan (var beredd på fler!), här vid Silverberget 108 km in.
På några enstaka platser längs banan är det normalt vägbommar nedfällda. Det är två bommar vid Silverberget, och en på stigningen upp till Björk. Många fler öppna bommar passeras, så man får vara beredd på att någon av dem kan vara tillfälligt nedfälld. Vid bommarna får man helt enkelt stiga av cykeln och gå runt.
Loppet har medgivande från samtliga enskilda väghållare och privata markägare som berörs, och en vägbom innebär inte heller cykelförbud per automatik, så man behöver inte känna sig som en skurk när man rundar en.
(I skrivande stund har bommen på vägen upp till Björk en felaktig fordon förbjuden-skylt, det ska egentligen vara motortrafik förbjuden. Den kan man som cyklist ignorera.)
Man kommer behöva fylla på vatten nu och då. Där banan går är det glesbefolkat och det finns inga större jordbruk eller industrier, så man kan se det som natur och använda sig av den gamla regeln om vatten i naturen: om det rinner och är klart är det drickbart, och till det kan man lägga klart ytvatten i sjöarna.
Det finns gott om bäckar och sjöar att fylla på från. För den som vill planera lite mer i detalj finns mer information i bonus-avsnittet vattentillgång.
På väg mot målgång vid Utsikten Storuman, nära tolvslaget under tätt molntäcke. Bilden illustrerar hur mörkt det kan bli några timmar under natten.
Loppet går på sensommaren, dagarna är fortfarande långa så här långt upp på jordklotet, men solen är under horisonten mellan ungefär 22:00 och 04:00, och 00:00 – 02:00 är det i princip svart, särskilt om det är molntäcke.
Delar man upp loppet på två dagar kommer man troligen slippa att köra i mörker. Man måste ändå ha med lysen för säkerhets skull, men framlyset kan vara av varseltyp, dvs vara fullgott för att göra dig synlig för medtrafikanter, men inte starkt nog för att cykla fort på fåriga grusvägar.
Om man planerar att cykla hela eller delar av natten behöver man däremot ett starkt framlyse (1000+ lumen). Senare delen av banan innehåller ganska mycket snabb utförskörning på mindre underhållna vägar, som särskilt om det varit en regnig sommar kan vara fåriga. Det blir svårt och riskabelt att köra dessa om man inte har bra ljus så man tydligt kan se underlaget i fart. Prova under träning, man kan behöva mer ljus än man tror. För att klara hela natten bör hög ljusstyrka räcka i två timmar, och ytterligare två timmar på lite mindre effekt.
Vi ger alla möjligheten att cykla loppet i ett sträck, och man behöver inte registrera i förväg hur man tänkt göra. Ursprungligen var denna möjlighet tänkt att locka deltagare med mycket hög kapacitet att cykla fort, och/eller erfarna ultracyklister vana vid långa dagar och tuffa förhållanden. Av erfarenhet vet vi dock att även vanliga motionärer kan välja att sikta mot detta, och kanske ger sig på den här typen av utmaning för första gången. Vi har inget emot det, men ber att man tänker sig för ordentligt och är förberedd på att det kanske inte går som man tänkt.
Banan innehåller 17% asfalt, varav 6% landsväg, som här Blå Vägen efter Gardvik, 163 km in på banan.
Starten första dagen är gemensam för att ge bättre loppkänsla och öka chansen att man hittar någon jämstark att cykla med, och den är tidigt på morgonen för att ge alla chansen att hinna fram till Hemavan innan matbutiken stänger och mörkret faller. Om man tillhör kategorin av deltagare som är snabba men ändå vill övernatta så kommer det därför bli mycket väntetid innan sängdags i Hemavan. Så antingen får man försöka känna lugnet, eller satsa på att köra loppet i ett sträck istället.
Få cyklister gillar regn. Om vi ser till våra tidigare arrangerade lopp är det bra väder ungefär 80% av gångerna, och när det är dåligt är det sällan jättedåligt hela tiden. Även om det mer ofta är fint väder så kan det förstås bli dåligt, och som deltagare behöver man vara förberedd på det, och man bör ha testat sin utrustning i sämre väder på träning.
Vägarna blir förstås mjukare och rullar sämre i blött väder, men de flesta håller ändå relativt bra. Undantaget är kruxen med terrängspår där det bitvis kan bli så geggigt att man behöver gå, men det är bara 2 km av 450.
På grund av ett lågt deltagartak och att de flesta behöver anmäla sig långt i förväg är det extra viktigt för loppet att de som anmäler sig är seriösa. Det är svårt att hitta ersättare för sena avhopp helt enkelt. Om man är väldigt väderkänslig så bör man därför inte anmäla sig till just det här loppet.
Publik och vänner där hemma kan vilja se var deltagarna är ute på banan under loppets gång, och till det har vi livetrack. Även som deltagare kan det vara intressant att ta fram mobilen och kolla på livetrack-webbsidan för att se var de andra hunnit.
Spårsändare (vikt cirka 150 gram) som lånas ut vid registreringen och måste tas med banan runt.
I vanliga motionsloppet används en mobilapp för detta ändamål, men det är inte rimligt för ett sådant här långlopp då mobiltelefoner inte är tillräckligt pålitliga (bakgrundsspårning + batterioptimering = problem) och spårningsfunktionen drar för mycket ström för att vara igång ett par dygn. Därför har vi istället ändamålsenliga spårsändare som vi delar ut vid starten.
Spårsändarna sänder via mobilnätet (4G), och eftersom det finns radioskugga här och var kan markören i kartan lagga fast en stund ibland, men var tålmodig, de kommer (nästan alltid) igång. 100% tillförlitlighet kan emellertid inte garanteras.
Livekartan är den som är inbäddad högre upp på den här sidan, och direktlänken är https://xlt.it4u.net/sumgvlxl. Livekartan är igång hela året och visar banan med dess kontrollpunkter, men bara när loppet går (eller när vi testar spårsändarna) finns det någon att följa i kartan.
Om man vill övernatta i Hemavan rekommenderar vi som sagt Hemavans Högfjällshotell, se Boende-rubriken för detaljer.
Öppettider för restauranger och livsmedelsbutiken i Hemavan kan ändras med kort varsel, så se till att kolla vad som gäller dagarna inför. Sannolikt finns det en eller två restauranger som har öppet till kl 19:00, och livsmedelsbutiken (ICA Nära Fjällboden) har troligen öppet till kl 21:00. Livsmedelsbutiken är relativt stor och välsorterad tack vare gränshandeln, i stort sett allt en hungrig cyklist kan tänkas vilja ha finns där, utom tekniska tillskott som gels.
Längs stigen mellan vägen upp till Björk och Högfjällshotellet (går ej cykla), kan användas som genväg till hotellet efter avklarad första etapp.
De som kör loppet i ett sträck får bara använda sig av fasta näringsverksamheter, och livsmedelsbutiken i Hemavan är då det självklara stoppet. Den ligger direkt intill banan i Bayhill Center.
Om man däremot övernattar (minst 5 timmar sammanhängande vila) får man ladda om mellan etapperna utan begränsning, så man kan ha förutplacerad mat, men med 15 timmar från starten till livsmedelsbutiken stänger kan de flesta räkna med att man hinner dit och kan välja köpa mat på plats istället. För boende på Högfjällshotellet finns ett självhushållskök som man kan använda för att laga till mat så man behöver inte ta med egna kokmöjligheter om man inte vill.
Inne i Hemavan är den enda kontrollpunkten på banan att man tagit sig upp till Björk topprestaurang. Rekommenderad rutt visar samma väg upp som ned för fjället och passar bra om man inte tänkt stanna i Hemavan, annars kan det vara lämpligt att snedda över till Högfjällshotellet längs vandringsstigen som finns så slipper man cykla upp för fjällsidan en gång till. Det går om man vill att ta samma stig upp till Björk också, men den är till stora delar inte cyklingsbar med gruscykel (se bild), så man förlorar antagligen tid på det även om den är något kortare.
Målgång Utsikten Storuman, cirka kl 20 söndag, två timmar innan maxtiden löper ut.
Målgången sker uppe på Utsikten i Storuman. Eftersom målgångarna är utspridda över väldigt lång tid är det inte säkert att vi har bemanning hela tiden, så vi kan tyvärr inte lova pompa och ståt, men väl en fin utsikt.
Spårsändaren ska förstås lämnas igen. Är vi på plats vid målgång kan vi ta emot den där, annars finns det en låda vid entrédörren till IT4U:s kontorsbyggnad (Blå Vägen 210, nära starten) där man stoppar in den. Glömmer man bort att lämna igen den kan man posta den till oss i efterhand på följande adress: “Luspholmens Arrangörsförening, c/o IT4U Sweden AB, Blå Vägen 210, SE 923 31 Storuman”.
Om man klarat loppet och om man vill kan man köpa en Finisher T-shirt med årtalet för loppet som ett minne. Vi delar länken till webbshoppen via epost efteråt, där det finns olika modeller, färger och storlekar att välja på. De säljs till självkostnadspris.
Normalt beräknar vi tiderna för resultatlistan från spårsändarens inspelning, och gör det snart efter målgång. Dessa spårsändare är emellertid varken helt driftsäkra eller exakta, och kan vi inte få ut en pålitlig tid kommer vi höra av oss och be om din egen inspelning från din navigator (i GPX, TCX eller FIT-format). Om du inte haft en spårsändare alls (t ex kom sent till starten) så måste du naturligtvis alltid skicka in ett spår, men även bland de som haft spårsändare brukar det för någon enstaka vara så att inspelningen har sådana kvalitetsproblem att vi behöver deltagarens egen.
För att en GPX-fil ska fungera för tidtagning måste den innehålla tidsstämplar, och om man bara delar ett pass på exempelvis Strava så gör den inte det. Så för att dela filen med oss behöver du först själv logga in och ladda ner GPX, TCX eller FIT-fil lokalt till din dator, och bifoga den i ett mejl till oss.
Tänk på att det kan vara farligt att köra bil direkt efter en sådan här hård ansträngning när man kan ha vätskebrist, saltbrist, krampkänningar och vara allmänt trött. Liksom Vätternrundan hänvisar vi till Trafikförordningen tredje kapitlet första paragrafen och säger att man ska vila i minst sex timmar efter man gått i mål innan man sätter sig i bilen (antalet timmar är inte lagstadgat, det är en rekommendation som stora långlopp använder).
Vi har inga funktionärer på banan så bryter man loppet är man själv fullt ansvarig för att ta sig hem. Loppet är tänkt att vara ett äventyr för att testa sina gränser, så vi har inget emot att man chansar och kör loppet även om man tror det är stor risk att man inte orkar runt, så länge man har säkerställt att man kan ta sig hem.
Bryter man loppet måste man SMS:a, mejla eller ringa oss så vi blir medvetna om det. Vi föredrar SMS.
Om man klarar etapp 1 men känner då att det är dags att bryta så får man förstås ett resultat för den avklarade etappen, så inte allt är förlorat.
Om man måste bryta och inte kan bli upphämtad av en vän, behöver man ta sig till en busshållplats på E12:an och åka buss tillbaka. Busshållplats finns i Hemavan, Tärnaby och Slussfors, och bussen passerar 2 - 5 ggr om dagen (se tidtabeller). Detta innebär att det kan bli lång transportsträcka till närmsta busshållplats (upp till 43 km, se bild) och lång väntetid vid dem.
Busskuren vid Slussfors skola, 317 km in på banan. Även enkel att nå halvvägs på första etappen.
Portbrostugan, öppen stuga vid Portbron (nära Slussfors och Umnäs), lämplig för en trevlig paus eller nöd-övernattning under tak. 320 km in på banan, också enkel nå halvvägs första etappen.
Eldstad och bänkar runtom inuti Portbrostugan.
Portbron, 320 km in på banan. Portbrostugan bland träden på udden i bakgrunden.
Vill man ta med sig cykeln på bussen är det bara tillåtet på bussar med godsutrymme (det kan hända att enskilda busschaufförer är mer flexibla, men inget vi kan lova). I skrivande stund är de turerna markerade med bussgods-logotyp i tabellerna, och det är ungefär hälften av turerna.
Det finns ett taxibolag i området, Slussfors Taxi. Bolaget är mycket litet och tillgängligheten i fråga om generell taxiverksamhet varierar, men man kan alltid prova ringa. Tänk på att en taxiresa med de avstånd det handlar om kan kosta flera tusenlappar.
Förhoppningsvis behöver man inte bryta pga haveri, så man i sakta mak kan linka hem för egen maskin. Då är det bra att ha en karta med sig så man kan se var det går att gena, på många ställen av banan finns det mycket goda möjligheter till det.
Längs E12:an är det bara 14,4 mil asfalt med stifa 8,0 mellan Hemavan och Storuman, så känner man dag två att man inte orkar med en hel dag till kanske man ändå orkar cykla tillbaka den vägen. Som landsvägscykling är det en fin sträcka. Kommer man halvvägs på dagsetapp två, dvs till Grannäs, och där känner att det blir jobbigt, så är det bara 46 km med stifa 8,0 kvar till Storuman om man kör närmsta vägen, och 105 km med stifa 14,0 om man följer banan in i mål.
Vi som arrangörer har en bil på standby för evakuering, men den är reserverad för (icke-akut) skadade deltagare för skjuts till akuten i Tärnaby eller Storuman, t ex om man fallit och brutit nyckelbenet. För verkligt akuta skador är det 112 som gäller förstås.
Om cykeln havererar och man lyckas inte laga den, och man saknar medhjäplare i bil som kan komma och hämta upp, då blir det potentiellt flera timmars promenad till närmsta busshållplats. Det är jobbigt och tråkigt men inte farligt, och därför ska inte evakueringsbilen tillkallas. Är man orolig för detta scenario bör man försöka prata ihop sig med andra deltagare före start som har medhjälpare ute på banan som kanske kan komma till undsättning.
Anledningen att vi som arrangörer inte tillhandahåller taxitjänst för brutet lopp är inte bara svårighet att hitta funktionärer som är beredda att tillhandahålla sig själv och sin bil på jour i 40 timmar, utan även att vi tror att risken att bli strandad gör att deltagare tar utmaningen på mer allvar och förbereder sig bättre.
Alla deltagare måste vara införstådda med att man är i princip ute på en personlig cykeltur, och måste själv ansvara för sin säkerhet precis som på en egen privat långrunda. Att tänka på är att mobiltäckningen på vissa delar av banan är begränsad. På grusvägarna där banan går är det mycket lite trafik, längs vissa bitar passerar inga bilar alls. Banan går till största delen i ytterst glesbefolkat område. Med andra ord, man behöver vara förberedd på att kunna klara sig själv.
Älsoliden, vy över Umnässjön mot fjällen i väst, 324 km in på banan.
Om man har en avslappnad inställning till sin egen säkerhet, tänk då på att det också handlar om att undvika bli en belastning för andra deltagare, arrangören och i värsta fall utryckningsverksamheten. Under ett lopp ökar risken att en olycka sker, helt enkelt för att det är fler personer ute. Sannolikhetsläran säger att om olycksfallsrisken per person är 1% och det är 50 deltagare är det 39% risk att minst en drabbas. Därför ber vi varje deltagare minska sin egen risk att behöva extern hjälp så mycket som möjligt.
Att bli strandad på banan är normalt inte farligt men risken för följdproblem som till exempel nedkylning ökar. Man måste därför kunna reparera sin cykel i fält själv, eller arrangera med egen upphämtning (eller reparationshjälp).
Vid akuta olycksfall ringer man förstås 112. Ha ett första-hjälpen-kit i packningen och tänk igenom hur man använder det, man kan till exempel behöva stoppa en blödning i väntan på ambulans.
Vid icke-akuta skador som ändå är så pass allvarliga att man inte klarar av att cykla vidare (t ex brutet nyckelben) bör man i första hand arrangera egen skjuts till närmsta akutmottagning, som finns dygnet runt på sjukstugorna i Tärnaby och Storuman (ute på banan blir det som längst 65 km till närmsta sjukstuga).
Om man inte har möjlighet att ordna med egen skjuts får man ringa arrangörens evakueringsbil. Vi har bara en bil och därför är det viktigt att den bara används när den verkligen behövs.
Varje deltagare är ansvarig att hjälpa en påträffad skadad eller sjuk deltagare efter förmåga. Var uppmärksam på om en person som kraschat uppträder förvirrat, det kan bero på hjärnskakning vilket kan utvecklas till ett allvarligt tillstånd. Ambulans är lämpligt i det fallet. Vi vill förstås inte att utryckningsverksamheten belastas med trivialiteter, men värre är om man drar sig för att ringa efter hjälp när man borde. Är du osäker på hur du ska göra efter en skada, ring 1177 för råd. Arrangören har inte någon medicinsk expertis.
Långrakan mot Mårkan, 100 km in på banan.
Folksams försäkring olycksfallsförsäkring under begränsad tid ingår i anmälningsavgiften och täcker hela loppet samt i normala fall resan till och från. Det är alltså inte nödvändigt för deltagaren själv att teckna en olycksfallsförsäkring.
Om man vill ha en försäkring som även täcker träningen inför eller har mer generösa villkor än denna försäkring måste man förstås teckna en egen. Försäkringen är inte en reseförsäkring, utan fokuserat på arrangemanget på plats. Då det gäller täckning för resan till och från kan det alltså uppstå viss oklarhet om loppet körs som en del i en längre semesterresa. Kontakta Folksam direkt om du behöver förtydligande runt det eller har andra frågor om försäkringen.
Cykelförbundet har en liknande försäkring genom deras tävlings- och motionslicenser, men i fråga om lopp gäller den endast för SCF-sanktionerande arrangemang och vissa randonnéelopp, så den gäller tyvärr inte för Storuman Gravel XL. Har man tävlingslicens hos SCF anser de att man som deltagare behöver söka dispens för att delta i detta lopp eftersom det inte är sanktionerat av dem. Anledningen att loppet inte är sanktionerat är för att cykelförbundet inte håller på med ultradistans alls.
Del av stigningen upp till Björk i Hemavan, målgång för etapp 1. Detta är den på papperet tuffaste stigningen på hela banan, kategori 3, 251 höjdmeter över 3,1 km, 8,1% medellutning och medlet längst de brantaste 200 metrarna är 16,5%. Väl uppe är man på randen till kalfjället med vacker utsikt.
Loppet är inte tänkt att vara en orienteringsutmaning, istället har man en GPS-navigator, typiskt i form av en cykeldator, i vilken man i förväg laddat in banan. Man blir då guidad av navigatorn genom hela banan och behöver inte bekymra sig om att hitta.
Sväng in på kruxet bakom Dajkanberg 84 km in på banan, lätt att missa om man inte har rätt inställd navigator.
På grund av banans komplexitet ställer loppet högre krav än de flesta andra lopp på navigationsfilen och navigatorns inställningar. Om man faktiskt följer råden som ges här kommer det emellertid fungera väl.
De flesta korsningar där man ska svänga av är enkla och uppenbara, men det finns också en handfull platser där man plötsigt ska vika av från en större väg till halvt igenväxt väg eller stig, och det finns några korsningar med märklig form som kan vara lite svåra att tolka. I dessa lägen vet vi av erfarenhet att de som endast har en GPS-klocka på armen och/eller saknar bakgrundskarta kan köra fel.
Det absolut viktigaste är att navigatorn ger ifrån sig en tydlig signal om man hamnar utanför banan, så att om man råkar köra fel så hittar man tillbaka till banan igen. Om du har det och kan acceptera några enstaka felkörningar duger en enklare navigator.
För bäst upplevelse fri från felkörningar bör man ha en cykeldator monterad på styret (finns fästen för vissa GPS-klockor också) med tillgång till bakgrundskarta som man antingen visar hela tiden eller växlar till inför korsningar. Utöver det bör man använda vår navigeringsfil med våra handgjorda aviseringar och ställa in datorn på det sätt vi rekommenderar i det här avsnittet.
Officiell TCX-fil överförd till en Garmin Edge 530 och inspekteras i enheten. Om överföringen fungerat korrekt ska aviseringarna för alla svängar runt banan visas i kartbilden, här “Left 300m” och “Turn Left”.
Enklare navigatorer, här representerad av Garmin Edge 130, saknar bakgrundskarta och visar endast navigationsfilens spår på en tom bakgrund. Detta är den lägsta nivån som krävs. En bakgrundskarta minskar emellertid risken för felkörningar i enstaka korsningar med svårtolkad form.
Våra navigeringsfiler i TCX-format innehåller heldraget spår för banan och aviseringar inför svängar. Ett lite gammaldags format men det är robust och stöds av de flesta navigatorer gamla som nya, billiga som dyra.
Vi tillhandahåller inte banan via Strava eller annan online-plattform eftersom vi anser att de automatgenererade aviseringarna inför svängar som de gör inte är tillräckligt bra.
Åtminstone Garmins navigatorer har en ganska låg kapacitet i fråga om antal aviseringar (meddelanden inför svängar mm) en fil med en bana kan ha. Ursprungligen kan det ha varit begränsat av hårdvarans minne, men idag är det en articifiell begränsning som Garmin använder för att differentiera sina produkter.
För att hantera dessa begränsningar erbjuder vi flera olika filer så man kan välja en uppdelad eller bantad version om man har en navigator med mindre kapacitet.
Filerna för etapp 1 slutar vid Björk, och filerna för etapp 2 börjar förstås vid starten för etapp 2, så glappet däremellan (inuti Hemavan) saknas, men om man inte övernattar där måste det självfallet cyklas ändå då det ingår i totala banlängden.
Filerna med uppdelad etapp delar dem inte exakt på mitten, utan på ett ställe som gör att det inte blir fler än 50 aviseringar per fil.
Garmin har enligt vår kännedom tre kapacitetsnivåer: max 50 aviseringar (vissa klockor), max 100 aviseringar (exempel: Edge 130), och max 200 aviseringar (exempel: Edge 530 och uppåt, samt vissa klockor). Dessa nivåer har funnits länge och gäller även för äldre modeller. Andra fabrikat kan ha andra nivåer, och Garmin har setts ändra begränsningarna i vissa produkter via mjukvaruuppdateringar.
Antalet spårpunkter en bana kan innehålla är också begränsat, men enligt vår kännedom ligger det på 10000 punkter för de flesta navigatorer så det bör inte vara ett problem.
Det brukar inte vara dokumenterat vilken kapacitetsnivå ens navigator har, så smartast är att prova med den fil man helst vill använda, och byta bara om enheten klagar på överskriden kapacitet.
Nya filer inför 2025 med förfinade aviseringar: förra årets filer (v1) fungerar ok, så har man de i cykeldatorn sedan tidigare behöver man inte uppdatera om man inte vill, men årets filer (v2) har lite bättre aviseringar så uppdatering rekommenderas.
Filer med fullständig avisering med extra förvarning inför svängar, och högupplöst höjddata:
Filer med sväng-aviseringar men utan extra förvarning, samt något lägre upplösning på höjddata och spåret (men fortfarande bra):
Storberg, 94 km in på banan.
Har man en cykeldator med låg kapacitet rekommenderar vi att man hellre använder tvådelade etappfiler, dvs fyra filer för hela banvarvet, än de bantade filerna. Men, kanske föredrar man en mindre pratig avisering eller vill slippa byta fil under loppets gång, och då kan en bantad fil passa bättre. Om man faktiskt håller god koll på när nästa “course point” (avisering) kommer genom att titta på skärmen då och då så är ju de extra förvarningarna inför svängarna onödiga.
Många kommer dela upp loppet på två dagar, och dessutom ha en tillräckligt modern och kraftfull cykeldator för att klara 100 – 200 aviseringar, och då är det dagsetappfilerna med fullständig avisering som är det naturliga valet.
Är du van att navigera långa bansträckningar och vill bygga din egen navigeringsfil kan du förstås göra det genom att importera våra rena GPX-filer (etapp 1, etapp 2) till valfri plattform, men för de flesta är det bäst att använda våra TCX-filer rakt av.
Om du bygger en egen navigeringsfil eller gör en automatisk import via någon online-plattform tänk på att den kan bli förvirrad av terrängspårsektionerna eller andra vägar den saknar i sina kartor, eller kan tycka att landsvägen är olämplig att cykla på, och då kanske förändrar rutten utan att du märker det. Så om du gör en egen fil, jämför den med vår karta för att säkerställa att du verkligen kommer köra rätt väg.
Traditionellt begränsar TCX-formatet aviseringarna till endast 10 tecken, så de vi använder är kortfattade, men å andra sidan lätta att läsa.
Med Garmin och course points aktiverade får man denna extra skärm automatiskt vare sig man vill eller ej som visar de kommande aviseringarna. Det är en smaksak om man faktiskt använder den eller ej.
Aviseringar som finns med i alla filer, även de bantade:
Kompletterande aviseringar som endast finns i filerna med extra förvarning inför svängar:
För att fungera väl i praktiken med de begränsningar i precision och fördröjning man kan vänta sig från en typisk navigator ligger aviseringspunkterna i filen ungefär 50 meter före verklig position.
(Är du nyfiken och vill i förväg titta på TCX-filerna på din dator och se exakt var alla aviseringar ligger så kan man använda gratisprogrammet GPXSee. Man behöver emellertid slå av “Eliminate GPS Outliers” i programmets inställningar, annars filtreras vissa datapunkter bort.)
För att du ska få en bra navigeringsupplevelse måste man ladda in vår TCX-fil med aviseringar intakta, samt aktivera visning av TCX-filens “Course Points”. För de flesta cykeldatorer är det alltså dessa saker man behöver tänka på:
För de av er som är Garmin-användare finns ett bonus-avsnitt: tips för Garmin-navigatorer som visar hur man ställer in en Garmin på lämpligt sätt för det här loppet.
Ett sista varningens ord — om navigatorn klagar på att banan inte matchar dess karta eller den börjar föreslå att ändra rutten så den matchar kartan kan det gå illa. Man måste se till att navigatorns egen automatiska ruttning, om den har en sådan funktion, är deaktiverad eller åtminstone inte stör eller ändrar banläggningen.
På väg utför från bergtäkten vid Brattiken, 150 km in på banan. Byn Forsmark och Hemberget i bakgrunden.
Tack för att du orkade läsa ända hit. All text nedanför den här linjen är bonus och kuriosa för den intresserade, man missar inget vitalt om man inte läser det.
Här följer några mindre viktiga men möjligen intressanta avsnitt med avseende på navigering med våra TCX-filer och TCX-filer i allmänhet.
Höjddatat i våra filer har mycket hög kvalitet, så funktioner i cykeldatorn som kräver det fungerar väl. Här Garmin ClimbPro som visar klättringen i Hemavan upp till Björk, 223 km in på banan.
Våra TCX-filer innehåller höjddata av bra kvalitet, mycket bättre än vad Garmin, Strava och andra populära plattformar erbjuder. Detta gör att man kan lita på att höjdprofilvisningen i cykeldatorn (om den har en sådan funktion), och funktioner som Garmins ClimbPro fungerar väl om man vill använda dem. Detta kräver dock att man för över filen på ett sätt så att höjddatat bevaras.
TCX-filer är i sin originalform en inspelning av ett träningspass eller lopp, och därför har de även inbakade tidsstämplar. Tidsstämplarna kan användas av cykeldatorn för att exempelvis gissa hur lång tid det tar att komma fram till nästa avisering. Garmins cykeldatorer har även funktionen “Virtual Partner” som helt enkelt är en virtuell cyklist att jämföra sig med som cyklar enligt tiden som finns inbäddad i TCX-filen.
Våra TCX-filer är gjorda för navigering och är inte en inspelning av en verklig cykeltur, utan byggda från precist kartmaterial. De inbakade tidsstämplarna är gjorda med en matematisk modell av en cyklist som cyklar 21,5 km/h på platt mark, långsammare uppför och snabbare utför. Det tar den virtuelle cyklisten 12 – 13 timmar att cykla en dagsetapp. Har man själv tänkt klara av en etapp på 12 timmar och blir fråncyklad av den virtuelle cyklisten då ligger man alltså efter tidsschemat.
Dagens navigatorer / cykeldatorer har många avancerade funktioner, men kan tyvärr vara lite besvärliga när det gäller att få dem att bete sig på ett bra sätt på en förladdad långbana längs småvägar. Att använda TCX-filer som vi gör här är förvisso gammaldags, men är fortfarande det enda som fungerar pålitligt och förutsägbart över flera olika navigatorer, gamla och nya och från olika tillverkare. Man får leva med att det blir enkla textmeddelanden inför svängarna istället för grafiska pilar i kartbilden.
När man använder en typisk cykeldator utan att ha ställt in något speciellt och tar in banan på vanligt vis via Garmin Connect eller någon annan populär online-plattform som Strava eller Ride with GPS kommer det inte fungera särskilt bra:
Man kommer förstås fortfarande ta sig runt om man använder de vanliga sätten att ta in banan (via Strava, Garmin Connect etc), men det kan bli en del irritation över cykeldatorns aviseringar eller brist därav väl ute på banan.
Läs gärna Garmins egen instruktion hur man laddar in en TCX-fil via sladd om du inte redan vet hur man gör.
För de som väljer att använda TCX-filerna på det sätt vi rekommenderar följer här passande inställningar för en Garmin Edge 530 (andra modeller har liknande inställningar):
Om ens Garmin-enhet har kartfunktion men kartmaterialet är lite äldre rekommenderar vi att man laddar ned och installerar en fräsch karta från Freizeitkarte. Den är helt gratis och är en ganska rak översättning av kart-datat som finns på OpenStreetMap. Det uppdateras löpande så det är en god idé att installera en ny version av Freizeitkarte varje år. Våra TCX-filer följer OpenStreetMaps väggeometri, som i detta område i sin tur är importerad från Trafikverkets NVDB, så genom att använda denna karta är man säker på att kartbild och bansträckning stämmer överens, och att det är hög precision på vägarnas placering och form. Vi har även gjort en kartläggningsinsats längs bansträckningen så detaljering utöver vägar i närheten av banan är också bra.
Tärnamo mot Stor-Björkvattnet, vy när man tittar åt höger i backen upp mot Blomstervallen 201 km in på banan.
Man har från 06:00 på lördag till 22:00 på söndag att ta sig runt, alltså 40 timmar brutto. Många vill förstås få in en övernattning och flera pauser på den tiden.
Låt oss anta att man övernattar och startar 06:00 även dag två, då har man 16 timmar på sig innan klockan slår 22:00. De flesta vill ha en ordentlig lunchpaus och andra pauser när man håller igång så länge, så kanske totalt tre timmar stilla, då har vi 13 timmar att cykla på. Båda dagsetapperna är ganska lika i fråga om antal mil och höjdmeter, så låt oss räkna på totalen — på 26 timmar aktiv cykling ska man hinna 45 mil. Då måste man cykla 17,4 km/h i snitt när man väl cyklar.
Gardikforsdammen, 153 km in på banan.
För en vältränad motionär låter inte 17,4 km/h särskilt högt, och det är det inte heller, inte ens på grus. Banan är emellertid inte utan backar, och man förlorar mer tid i uppför än man får igen utför. För att i viss mån kompensera tar de flesta i lite mer i uppförsbackar, så låt oss säga att man tar i 35% mer (effekt) i upp till 20 minuter i sträck när det lutar mot. Applicerar vi den modellen på hela banan med alla backar kommer vi fram till att man behöver hålla minst 21,5 km/h på platt vindstilla grusväg, då kommer snittet över hela banan landa på just 17,4 km/h. För att man ska hålla hela vägen och kunna ligga på lite extra i uppförsbackarna som modellen räknar med så ska de där 21,5 km/h vara i en bekväm hur-länge-som-helst-fart.
Vill man ha mer tid på sig att cykla går det lösa genom att göra en kortare övernattning, eller ingen övernattning alls och istället bara ta kortare vilor här och var hela vägen runt.
Några sammanfattade tidsexempel beräknade enligt ovan beskriven modell:
Så sammantaget kan man säga att från ett motionärsperspektiv är tidsgränsen ganska tuff. Det är två anledningar till det, dels vill vi som arrangörer att loppet ska ha en sportig prägel, och dels vill vi hinna med genomförandet på en helg.
Nackdelen är att det kanske blir lite utestängande för långsammare cyklister eller de som vill ta det lugnt. I normalt cykelsemestertempo med medhavd campingutrustning skulle nog denna bana ta fem dagar snarare än två att ta sig runt. Det finns dock inget som hindrar en från att strunta i tidsgränsen, och klarar man den inte men genomför loppet ändå får man tiden publicerad, men det räknas inte som avklarat lopp.
Tänk på att även om medelfarten i dessa beräkningar kan se enkel ut i relation till ens fyratimmars träningspass, så är en betydande utmaning i denna typ av lopp att hålla igång kroppen under lång tid och lyckas fylla på med näring kontinuerligt. Det som känns som en enkel fart de första fyra timmarna kan vara svår att hålla åtta timmar in, särskilt om man får problem med näringsintaget.
Om man inte har kört den här typen av lopp tidigare kan det vara en utmaning att packa cykeln med allt man behöver. Det här avsnittet är tänkt att ge lite tips och inspiration till hur utrustningen och packningen kan se ut.
Exempel på cykel utrustad för Storuman Gravel XL. Sadelväska, lång topprörsväska, halv ramväska, 750 + 500 ml vattenflaskor i flaskställ med sidoplock. Reflexer via reflextejp på ramen, baklyse monterat på sadelstaget. Cykeldator/navigator i “outfront”-fäste (bilden tagen vid Kroksjön 127 km in på banan).
Svensk lag kräver reflexer och lysen endast om man använder cykeln i mörker, så racingcyklar saknar ofta det. Inom ultradistanscyklingen är dock reflexer och lysen standardutrustning, för även om man inte tänkt cykla genom natten kan man råka ut för förseningar och hamna i mörker ändå. Är man en cykelnörd och tycker billiga plastreflexer är fula och tunga kan man använda reflextejp.
Då det gäller cykelväskor för att få med lite mer packning finns det numera en uppsjö att välja av, tack vare bikepacking-kulturens framväxt.
Nästan alla väljer någon typ av stor sadelväska, som är bra för att packa skrymmande saker som kläder, och storleken kan anpassas efter innehållet genom att utskjutande del kan rullas ihop som en drybag. Den skymmer ofta baklyset så man kan behöva montera lyset på väskan eller ett sadelstag istället.
Grusvägar är förändliga genom väder och var de är i underhållscykeln. Här ett exempel på en bit väg 21 km in på banan som vid tiden för bilden just fått nytt slitlager i form av grövre grus. Normalt är detta det grövsta grus man kan stöta på längs banan.
För att komma åt saker medan man cyklar, i regel kolhydrathaltiga snacks, väljer de flesta också någon form av väska ovanpå toppröret. För att få extra packutrymme kan man lägga till en ramväska under toppröret också. Dessa är bra för snabb cykling då de inte lägger till nämnvärt luftmotstånd, men då de är smala kan man inte packa vadsomhelst i dem.
Man kan om man vill komma med full campingutrustning med tält och sovsäck på cykeln och slå läger ute på bästa bikepacking-manér, men loppets upplägg med dess relativt korta tidsgräns gör att det blir en ganska stressig cykelcampingtur. Därför tror vi att de flesta deltagarna inte kommer ha utrustning för övernattning med sig.
Har man inte kört den här typen av lopp förut kan man förvånas över mängden kolhydrater som man behöver frakta på cykeln. Tänk också på att mängden kläder som behövs kan variera kraftigt och ändras med kort varsel beroende på väderleken. Planera packningen och testpacka i god tid så du verkligen vet att du har det utrymme du behöver.
En typisk packning för loppet väger 3 – 4 kg, så de flesta kommer behöva mer än bara en sadelväska. Cykeln i bilden ovan har en sadelväska, en lång topprörsväska och en halv ramväska. Den är packad med en exempelpackning för loppet och illustrerar väl hur en motionärs cykel kan se ut på startlinjen.
Andra populära väskor i loppet är vätskeryggsäck (som också kan ha visst packutrymme) och en väska på styret.
Bakom Silverberget, 109 km in på banan. Denna 3 km långa del av banan är bakom vägbommar och kan således inte nås med bil.
Ett ultradistanslopp kan ibland skämtsamt kallas för en ätartävling med lite cykling däremellan. Det anspelar på att när kroppen jobbar under så lång tid blir en central del i prestationen hur väl man lyckas med att fylla på med ny energi under loppets gång.
Är man van att delta i den här typen av lopp har man redan en utvecklad näringsstrategi (som kan vara högst personlig), och kan hoppa över det här avsnittet. Texten riktar sig främst till den som inte kört så här långa lopp tidigare, då den centrala rollen näringsintaget har kan komma som en överraskning.
För att vara ultradistans är Storuman Gravel XL ett kort lopp, så man ställs inte inför en lika tuff utmaning då det gäller näringen som ett lopp som går över många dagar. Å andra sidan kräver den begränsade maxtiden att man håller igång en stor del av dagen, vilket gör att näringsintaget ändå blir en utmaning. Dessutom är möjligheten att använda sig av butiker och restauranger begränsad, men det finns en livsmedelsbutik i Hemavan som (normalt) är öppen 9 – 21, och några enstaka restauranger som normalt stänger kl 19.
Om man tänker fylla på i livsmedelsbutiken kan man förstås inte vara allt för kräsen i fråga om att specifika produkter eller förpackningar ska finnas. Man måste kunna anpassa sig till det utbud butiken har. Dessutom måste man tänka igenom fallet att man inte hinner fram i tid, om man har otur med cykelhaverier till exempel. Tänk också på att målgången tillbaka i Storuman kan ske utanför de lokala näringsverksamheternas öppettider, så se till att förbereda med tillgång till mat för återhämtning direkt efter.
Hur många kalorier förbrukar man under loppet? För en motionär kommer ansträngningen bestå av ungefär 2 × 12 timmar cykling i ganska lugnt tempo med upp till 12 timmar vila mellan etapperna. En person som väger 75 kg gör då av med ca 600 kcal per timme cykling (och ca 75 kcal/h i vila). Det blir alltså 600 × 12 = 7200 kcal cykling per dagsetapp. Det är omöjligt för kroppen att ta upp motsvarande mängd näring under tiden man cyklar, så man ligger på ett lägre intag och resten av energin får komma från kroppens reserver.
På väg ut från byn Jokksjaure 264 km in på banan. Fjället Joksgaejsie tornar upp i bakgrunden och döljer det högre Ryfjället bakom.
En generell rekommendation är att försöka få i sig 30 – 60 gram (120 – 240 kcal) kolhydrater per timme under cyklingen, om man har en järnmage ännu mer. Mer än 60 gram kräver tekniska kosttillskott som gels och sportdryck med två olika kolhydratformer för att maximera upptaget. Så länge kroppen kan ta upp kolhydraterna är mer bättre, man klarar högre intensitet längre och återhämtar sig snabbare efteråt. Trenden har således gått mot allt större kolhydratintag och idag kan eliten äta 90 – 120 gram, men de jobbar med mycket hög effekt och intensitet. Om man som motionär försöker sig på den nivån kommer troligen en stor del av kolhydraterna stanna kvar i magen och tarmar istället för att tas upp av kroppen, och orsaka magproblem en bit in i loppet. Som nybörjare och motionär är det mer realistiskt att hålla sig till 30 – 60 gram. Eftersom man ligger på en lägre intensitet och förbrukning än eliten blir underskottet inte nödvändigtvis större.
Med lägre intensitet ute på banan ökar marginalerna. Dels går det bättre att fortsätta jobba trots ett underskott, alltså använda kroppens fettreserver, och dels är det mindre risk att magen krånglar när man fyller på. Den som tänker köra hela banan i ett svep nära toppen av sin förmåga kommer behöva ha god kännedom om vilken näringsstrategi som är bäst för just sin kropp. Den som delar upp loppet på två dagar och tar det lite lugnare behöver inte vara fullt lika bekymrad om att optimera sitt näringsintag och det fungerar bättre att blanda in långsammare energislag som fett och protein, så man kan variera kosten mer och äta större andel vanlig mat.
Vill man ha ett sportigt näringsupplägg får man lägga mer fokus på att hålla en alltigenom stadig tillförsel av kolhydrater. Bland motionärer är det vanligt att den rekommenderade basnivån om 30 – 60 gram även den är markant högre än man är van vid. Det går klara loppet även med ett lågt intag, men är man ute efter en snabb tid kommer många tjäna på att äta mer än man brukar.
På toppen av en dryg backe i kurvan mot Storskog, 286 km in på banan.
Gels är kanske det mest praktiska kolhydrattillskottet och enklast att dosera. Pga vätskeinnehållet kan de dock ta ganska stor plats i packningen. Sportdryck (i pulverform) är mest effektivt i fråga om utrymme och vikt, men då det är kopplat till vätska kan det vara lite knepigare att hantera. Vissa klarar att gå på bara gels och/eller sportdryck en hel dag, men långt ifrån alla. Man kan få problem med aptiten om man inte blandar upp med annat. Gels och sportdrycker är också dyra för vad de är (maltodextrin + fruktos + salt + smakämnen), så är man en storförbrukare kan det vara värt att göra egna. Det finns recept att hitta på nätet för den intresserade.
Oavsett vilken strategi man väljer är det viktigt att testa sitt näringsupplägg på träning så man vet hur kroppen reagerar. Det är kanske inte praktiskt att genomföra 12-timmarspass under träningen, men något enstaka 6 – 8-timmarspass bör ge en ganska bra känsla för om upplägget kommer fungera.
Låt oss konkretisera med ett exempel på ett relativt sportigt näringsupplägg för en motionär, som siktar på att klara dagsetapperna på ca 12 timmar vardera. Inget matpaket placeras ut i förväg, men man planerar att fylla på i matbutiken i Hemavan och sova över på hotell. Går det bra kanske man hinner äta middag på en restaurang, men annars lagar man mat man köpt i butiken i hotellets självhushållskök.
All teknisk kost för hela varvet tas på cykeln (gels, sportdryck etc) då de inte förväntas gå att köpa i livsmedelsbutiken i Hemavan, och medhavd kost för andra dagsetappen dubblerar som nödkost om man mot förmodan inte hinner fram innan butiken stänger.
Sportdrycken + snacksen ger cirka 50 gram kolhydrater per timme. Tanken med sportdrycknivån på “bara” 250 ml i timmen är att den är tillräckligt låg så att även om man har ett lågt vätskebehov så kommer en betydande andel av det man dricker vara vanligt vatten, vilket dels gör det enklare att dosera och hjälper aptiten genom att man kan dricka vanligt vatten också. Att äta snacks endast en gång i timmen är kanske mer sällan än idealt, men det förenklar och kan balanseras med sportdryck-intaget.
Observera att detta upplägg är inte en allmän rekommendation, utan endast ett exempel för att illustrera hur det kan se ut. Näringsupplägg är personliga och varierar mycket, det går inte ge en rekommendation som passar alla. Är man nybörjare är det troligt att man vill ha större andel vanlig mat än exemplet visar.
Exempelpackning för ett sportigt upplägg med övernattning på hotell och påfyllning i matbutik halvvägs i Hemavan.
Bilden visar ett exempel på hur en packning kan se ut, som på ett ungefär använder näringsuppläggsexemplet som beskrivs under näringsintag. Packningen innehåller följande, uppdelat enligt de numrerade rutorna i bilden:
Utöver detta kan man vilja ha några påsar att packa i inuti väskorna för att hålla isär sakerna och inte tappa bort smådelar. Och kontantkortet, id-kortet och eventuellt nycklar är förstås bra ha med. På cykeln finns cykeldator och fram- och baklyse monterat, samt vattenflaskor.
Totalvikt: 2903 gram. Till det tillkommer tomma vikten på väskorna vilket förstås varierar beronde på typ men kan väntas landa på cirka 700 gram, så med väskor 3,6 kg extra på cykeln.
Längs gamla Holmträskvägen, 140 km in på banan.
Reparationsutrustningen handlar mycket om att laga punkteringar. I första hand plugga de slanglösa däcken, och i andra hand sätta i en slang. Vill man ge slanglöst mer marginal kan man komplettera med en flaska extra tätningsvätska. Tänk på att vissa kombinationer av slanglösa däck och fälgar kan vara besvärliga i fråga om att få av och på däcket, öva på det om osäker. Pump med kolsyrepatron kan vara bra för snabb pumpning, men man bör ha möjlighet att pumpa manuellt också. En rejäl skärskada på däcket är osannolikt med underlagen banan har, men en tire boot väger lite. Likaså osannolikt att man skulle behöva reparera en slang, men lagningslappar väger nästan inget.
Vissa väljer TPU-slang istället för butyl som reserv då de väger mindre och tar mindre plats. Tänk på att TPU-slangar är mindre förlåtande vid installation, så man bör bara använda dessa om man är van.
Inga reservekrar i exemplet. Ekerbrott kan hända, mer sannolikt än ett kedjebrott, men utgår här ifrån att man har hjul som går att fortsätta cykla på med en eker borta. Bra då att ha en ekernyckel på multiverktyget ifall ett hjul behöver rätas upp hjälpligt.
Här har vi utgått från att kedjesmorningen håller 45 mil. Om det kan bli blött väder under loppet eller man använder en produkt som inte håller länge ens i torra förhållanden kan man vilja ha med en liten flaska med extra smorning.
Kläderna är det minimala för dagar där vädret för hela dygnet väntas bli bra, då sena kvällar och tidiga mornar ändå kan vara lite kyliga. Vi är inte helt nöjda med exemplet och kommer lägga till mer kläder om vi får tid att uppdatera, då ett ganska vanligt problem är att ha för lite kläder med sig, särskilt om man försöker genomföra loppet i ett sträck.
Vissa av de vanliga livsmedels-snacksen är så energitäta att de delas upp i två, så de fem snacksen i exemplet räcker till åtta portioner. Byter man ut mer av de tekniska kosttillskotten till sådant man kan köpa i vanlig matbutik så kan packningen göras mindre, eftersom man då kan köpa mer av livsmedlen i Hemavan. Placerar man ut ett paket i Hemavan i förväg, vilket reglerna tillåter (endast) för övernattare, kan man ta innehållet från rutorna 2 och 3, samt lite ur ruta 5. Sett till ekipagets totalvikt gör man emellertid ingen stor viktbesparing så för de flesta är det nog inte värt besväret.
Påfyllnad av vattenflaskor bredvid vägen troligen vid namnlös lite mindre bäck nedanför Sleaberget ca 24 mil in på banan. Det finns gott om bäckar att fylla på i. De större som rinner under broar är enklast att se i förväg, men ofta lite knepiga att gå ned till. Halvsmå bäckar som rinner genom större vägtrummor brukar vara de smidigaste att använda.
Hur mycket vatten man dricker beror förstås i stor del på hur mycket man svettas. En sval dag kan så lite som tre deciliter per timme räcka för vissa, och en varm dag kan några behöva mer än en liter timmen (då bör man också förstärka med elektrolyt-tillskott). För den här banan räcker normalt en liter vatten på cykeln. Är det varmt väder eller man hör till de som svettas lite mer kan man vilja ha 1,5 liter eller mer.
Med en liter vatten på cykeln och en halvliter åtgång i timmen behöver man fylla på varannan timme, eller ungefär var fjärde mil. Studerar man kartan finner man gott om små vattendrag som passerar under vägen. De minsta går i vägtrummor och ibland är de så små att de inte rinner, men mer ofta är problemet att man inte ser dem från vägen.
För att göra det enkelt och pålitligt, låt oss bara räkna de uppenbara vattendragen — bäckar stora nog att vägen har en bro med räcken eller åtminstone uppenbart synliga från cykeln, och sjöar på ställen där stranden är precis intill vägen och det är enkelt att gå ned till den. Längs större delen av banan är det mindre än två mil mellan sådana ställen. Det finns emellertid några avsnitt där vattnet är lite mer svåråtkomligt:
Det kan alltså vara bra att toppa upp flaskorna även om man har mycket vatten kvar när man kommer till vattendraget inför någon av dessa sträckor, men det är inte absolut nödvändigt, det löser sig ändå. För att komma ned till vattnet behöver man ofta gå ned för en brant slänt och/eller gå på stenblock, så välj gärna cykelskor med bra grepp om möjligt.
Namnlös myr, 329 km in på banan.
För oss arrangörer är Storuman Gravel XL ett extra lopp utöver vårt huvudlopp som är det vanliga motionsloppet 30 – 116. Arrangörsföreningen är ideell och dess syfte är att verka för motions- och friluftsliv i Storuman men omnejd. Det kortare motionsloppet är mer tillgängligt för nybörjare och ligger därmed mer i linje med föreningens syfte. XL-loppet anordnar vi för att det i föreningen finns en eldsjäl med intresse för att arrangera just detta lopp.
Vi strävar förstås efter att XL ska vara ett bra arrangemang, men en grundförutsättning för att vi ska kunna arrangera det utöver vårt mer viktiga lopp är att det inte kostar för mycket tid och ork. Det innebär att upplägget är gjort för att kräva minimalt av funktionärer, och kommer fortsatt vara så. Därför måste vi säga nej till vissa i övrigt bra idéer, till exempel logistik-service för övernattare och taxi-service vid brutet lopp.
Här några vanliga frågor och svar om arrangemanget och dess upplägg:
Varför är Storuman Gravel XL inte ett Brevet-lopp (BRM)?
Ett Brevet-lopp är traditonellt ett landsvägslopp av motionstyp med ett fåtal ofta bemannade checkpoints. Reglerna är således inte anpassade för slingrande förhållandevis tekniska grusvägsbanor med ett stort antal tätt placerade virtuella kontrollpunkter. Det är kanske ändå möjligt att knöka in vår typ av lopp i de reglerna, men vi känner inte att vår roll är att vara pionjärer i att bredda Brevet mot grusvägslopp.
Det ska också nämnas att Brevet-reglerna inte tillåter medhjälpare på standby och andra undantag som vi har i våra regler, så det är inte säkert vi hade tyckt det vore en bra idé ändå. Genom att ha egna regler har vi kunnat skräddarsy loppet för de förhållanden som råder just här.
Varför är Storuman Gravel XL inte sanktionerat av svenska cykelförbundet (SCF)?
Cykelförbundet sanktionerar inte ultradistanslopp, för det är inte en disciplin de håller på med. De lämnar den genren till Brevet och andra. För tävling sätter förbundet en maximal banlängd till 200 km för grusvägslopp. Det finns emellertid så vitt vi vet ingen hård gräns för hur långa motionslopp på grus får vara, så kanske det ändå skulle gå att sanktionera XL som ett grusmotionslopp. Vi har inte djuplodat i frågan. På grund av den långa längden finns det emellertid ingen förväntan att man gör det, och i dagsläget passar det oss arrangörer bättre att inte göra det, och vi löser en separat olycksfallsförsäkring för deltagarna så de går inte miste om det.
(Vårt vanliga motionslopp Storuman Gravel 30 – 116 är förstås sanktionerat av cykelförbundet.)
Slutet på allmänna vägen vid Brattby, 50 km in på banan.
Varför är inte Storuman Gravel XL en tävling?
Den globala scenen för ultradistanscykling är brokig, och många arrangörer kör egna format med egna (oftast enkla) regler, och kallar det ändå tävling. Så varför gör inte vi det? Det korta svaret är i svenska förhållanden måste loppet ha ett motionsformat för att det ska gå att försäkra till en rimlig kostnad.
Eftersom vårt lopp är kort för att vara ultradistans och därför i viss grad liknar ett vanligt cykellopp tror vi också att det kan uppstå en förväntan på detaljerat regelverk, fingranulär klassindelning och kommissarier på banan om vi skulle sätta tävlingsstämpel på arrangemanget, och det är inget vi vill sträva efter.
Varför har ändå Storuman Gravel XL så många tävlingsliknande element?
Loppet följer den långa traditionen av motionslopp på cykel i Sverige och har de tävlingsliknande element som ingår i den. Det vill säga tidtagning och en enkel klassindelning i män och kvinnor. Det är för att ge deltagarna lite av den kittlande spänning som finns på tävling, men samtidigt hålla det enkelt och lättsamt och undvika element som kan få deltagare att hänsynslöst kämpa om positioner och ta risker i trafiken.
Varför höjer ni inte anmälningsavgiften så ni kan lägga till mer service?
Loppet har genom begränsad servicenivå relativt låga omkostnader, och det avspeglas i anmälningsavgiften. Vi får ibland förslaget att kraftigt höja avgiften och därmed kunna höja servicenivån, men det är tyvärr strukturellt omöjligt att göra utan att samtidigt öka arbetsbelastningen, och det kan vi inte göra i dagsläget som arrangörsföreningen ser ut.
Varför är max antal deltagare så lågt?
Första året 2024 hade vi bara max 25 deltagare för att på ett ansvarsfullt sätt kunna köra inom ramen för allemansrätten, dvs inte ha något Länsstyrelsetillstånd (vi hade emellertid redan då medgivanden från samtliga berörda enskilda väghållare och markägare, som är fler än 20 st). Numera söker vi tillstånd från Länsstyrelsen och kan därmed ha ett större startfält, och det är istället främst säkerheten som blir den begränsande faktorn. Ett större fält kräver mer omfattande säkerhetsarrangemang, och vi måste begränsa oss till vad vi orkar med.
Dessutom tror vi att även om loppet helt saknat deltagartak skulle det ändå kvarstå som ett litet lopp, på grund av dess extrema karaktär. Det finns helt enkelt inte så många som kan och vill genomföra ett sånt här tufft lopp.
Varför lägger ni inte loppet tidigt på sommaren så natten blir ljusare?
Den norrländska cykelsäsongen börjar sent på våren och därför vill vi inte ha ett sånt här långt lopp tidigt på sommaren. Vi vill helt enkelt ge folk som bor i norrland tid att ställa undan skidorna och träna på cykel. Det ska också sägas att dagarna är fortfarande långa tiden för loppet, bara ett par timmar av natten blir riktigt becksvart, och om man övernattar slipper man cykla i mörker.