×
Stäng
  • Storuman Gravel
    Storuman Gravel
  • Banorna
  • Anmälan
  • Info
  • Livetrack
  • Resultat
  • Bilder
  • Om
  • XL
  • Cykla!
  • Svenska / English

Banorna

Det finns hela fyra banor att välja på, 30, 50, 70 eller 116 km (ult­ra­di­stan­sen 450 km körs som eget lopp, se Stor­uman Gra­vel XL). Alla del­ta­ga­re star­tar sam­ti­digt oav­sett vald bana och fram till strax efter förs­ta depå (vid 20 km) är ban­sträck­ning­ar­na samma. Där viker de läng­re ba­nor­na av.

Max­ti­den är den­sam­ma för alla ba­nor­na, 6½ timme, vil­ket in­ne­bär att ju läng­re sträc­ka man kör desto högre me­del­fart be­hö­ver man hålla. På 116 km kan man inte lata sig, men på alla de andra ba­nor­na finns det gott om tid för både lunch och fika­pa­us om man så vill.

En ge­nom­gång med karta, ban­pro­fil och filer för GPS-​navigering för varje bana finns läng­re ned på sidan.

Banornas karaktär

Stor­uman Gra­vel kom till genom att vi på våra mo­tions­run­dor tänk­te att “det är så fint att cykla här att någon borde an­ord­na ett lopp just här”. Ba­nor­na är allt­så cen­tra­la för lop­pets till­komst och vi tyc­ker de hål­ler en hög klass med en all­de­les egen ka­rak­tär.

De är gjor­da för den “nya” gen­ren grus­cyk­ling, det vill säga lång­di­stanscyk­ling på grus­väg. Kva­li­tén på vä­gy­tor­na va­ri­e­rar, men det är rik­tig väg över­allt, så ba­nor­na är i förs­ta hand för cyklar utan däm­pa­re. Det går för­stås bra att an­vän­da en MTB ändå, och många gör det, men man har inte för­del över en grus­cy­kel.

Ba­nor­na går till stor del i ett ber­gigt om­rå­de och är ku­pe­ra­de med i snitt 100–130 höjd­me­ter stig­ning per mil, dvs Stifa 10–13. Man kom­mer allt­så märka av att det är ku­pe­rat, men ber­gen här har runda mjuka for­mer så det blir inte ex­tremt, som värst 10–12% lut­ning och de bran­tas­te par­ti­er­na är inte långa. Det finns även en del flac­ka par­ti­er, så när väl bac­kar­na kom­mer kan det vara gans­ka långa sam­man­häng­an­de av­snitt både upp­för och utför, vil­ket få gruslopp kan er­bju­da. Ban­pro­fi­ler­na ger eli­ten något att jobba med, men utan att helt ta knäc­ken på mo­tio­nä­rer­na. Vi tyc­ker att ba­nor­na er­bju­der en bra ba­lans — det är tufft, men fort­fa­ran­de kul.

Man får till­ba­ka all klätt­ring man sät­ter in i skön ut­försåk­ning, så oav­sett vad man har för ka­pa­ci­tet får man känna på lätt snabb åk­ning med jämna mel­lan­rum. I vissa ut­förs­bac­kar kan man komma upp i väl­digt hög fart om man sat­sar (60+ km/h), men så länge man tar det lugnt och an­vän­der brom­sar­na in­ne­hål­ler ba­nor­na inga tek­nis­ka svå­rig­he­ter.

Det är inte myc­ket be­byg­gel­se i om­rå­det så man får en upp­le­vel­se av vild­mark och det är ex­tremt lite bil­tra­fik (dock inte noll, ha all­tid upp­sikt). Det finns inga stopplik­ter längs banan, men ett antal väj­nings­plik­ter som är skyl­ta­de med våra egna skyl­tar då vägar­na i sig sak­nar väg­mär­ken.

Ett lite läng­re as­falts­av­snitt (dryga 7 km) kom­mer 8 km in på ba­nor­na, men res­ten är grus (utom en halv kilo­me­ter sista biten mot väg­skä­let till En­sam­he­ten). Det är lite läng­re än vi öns­kat och enda stäl­let vi kän­ner att vi be­hövt kom­pro­mis­sa lite för att få till ban­var­vet. Sett till hel­he­ten kan man emel­ler­tid se det som skön om­väx­ling där man kan hitta en rytm på ett lätt­rul­lat slätt un­der­lag innan det är dags för kör­ning på grus­vä­gar­na i ber­gen.

Förväntad körtid

Syf­tet med våra många olika sträc­kor är att det ska fin­nas en lagom tuff ut­ma­ning åt alla. Cy­klis­ter som inte har kört så många lopp ti­di­ga­re väl­jer dock ofta en onö­digt kort sträc­ka. Man kan för­vis­so ha en god an­led­ning att köra 30 km, men de allra fles­ta kla­rar åt­minsto­ne 50.

Det kan vara bätt­re att tänka tid istäl­let för sträc­ka, då kan det se mer över­kom­ligt ut. Nedan en ta­bell som visar för­vän­tad kör­tid be­ro­en­de på hur snabbt man cyklar:

Nybörjare
15–20 km/h
Motionär
22–28 km/h
Elit
30–35 km/h
30 km1½ – 2 h1 – 1½ h<1 h
50 km2½ – 3½ h2 – 2½ h1½ – 2 h
70 km3½ – 5 h2½ – 3½ h2 – 2½ h
116 km6 – 10 h4½ – 6 h3½ – 4 h

Tål man lång tid i cy­kel­sa­deln kan man allt­så välja vil­ken bana man vill, med ett un­dan­tag: 116 km-​banan krä­ver att man kla­rar en me­del­fart på näs­tan 18 km/h för att klara max­ti­den 6:30. Är man ny­bör­ja­re och vill cykla långt re­kom­men­de­rar vi där­för att man väl­jer 70 km istäl­let.

Video från banorna

Nedan finns en video in­spe­lad i juni 2020 där vi cyklar ett varv på 70 km-​banan. Den delar sträc­kor med de andra ba­nor­na så man ser även hur de ser ut. Vid tid­punk­ten för vi­de­on fanns det för­stås inga skyl­tar eller de­på­er ute. Sen vi­de­on spe­la­des in har även 116 km-​banan till­kom­mit, men den delar till stora delar sträck­ning med 70 km-​banan.

Titta gärna på vi­de­on så du är be­redd på de olika väg­un­der­la­gen och ba­nans öv­ri­ga ut­ma­ning­ar.

Strava

Stra­va är en myc­ket po­pu­lär so­ci­al trä­nings­app, sär­skilt bland cy­klis­ter. Dess segment-​funktion an­vänds ibland av mind­re lopp för tid­tag­ning och re­sul­tat med pla­ce­ring­ar och har där­för väckt kon­tro­vers i cy­kel­för­bun­det då det går emot mo­tions­lopp­stan­ken. Ingen kan emel­ler­tid hind­ra cy­klis­ter från att lägga in seg­ment, och det fanns redan en­sta­ka seg­ment i ban­om­rå­det innan lop­pet var påtänkt, och fler dök upp efter förs­ta upp­la­gan. Dessa var inte in­lag­da av oss.

För att mins­ka ris­ken att någon fres­tas lägga in far­li­ga seg­ment längs ba­nor­na, så­da­na som går genom kne­pi­ga kors­ning­ar eller ris­kab­la ut­förs­bac­kar, har vi nu själ­va valt att fö­re­gå med gott ex­em­pel och lagt in en mängd seg­ment där det är sä­kert att cykla så fort man kan.

Ett av dessa är Rull­myrsklätt­ring­en som täc­ker den tuffa bac­ken längs Rull­myrs­vä­gen från Kunga­vä­gen upp på ber­get. Från vår sida är seg­men­ten tänk­ta som lätt­sam un­der­håll­ning och trä­nings­verk­tyg till de som cyklar i om­rå­det till var­dags.

GPS-navigation

Ba­nor­na är skyl­ta­de så det är inte nöd­vän­digt att ha banan in­lad­dad i en GPS-​utrustad cykel­da­tor, men om man ändå har en kan det ju vara trev­ligt att ha banan i den. Län­kar till varje bana finns i in­for­ma­tions­ru­tor­na läng­re ned på sidan.

Vissa cykel­da­to­rer kan visa ba­nans höjd­pro­fil så man kan till ex­em­pel kan se hur lång klätt­ring som kom­mer fram­åt på banan. För att det ska fun­ge­ra bra be­hö­ver höjd­da­tat i den för­lad­da­de banan vara nå­gorlun­da exakt. Detta är ty­värr säll­synt ef­tersom bra höjd­da­ta är dyrt och finns där­för inte på de van­li­ga platt­for­mar­na som an­vänds för att skapa cy­kel­rut­ter.

Våra “hand­gjor­da” GPX-​filer in­ne­hål­ler emel­ler­tid höjd­da­ta av jäm­fö­rel­se­vis bra kva­li­tet. Ba­nor­na är upp­mät­ta flera gång­er med ba­ro­met­risk höjd­mä­ta­re och datat har där­ef­ter ut­jäm­nats och ka­libre­rats efter ett antal fix­punk­ter. Pre­ci­sio­nen är un­ge­fär ±3 meter.

Om du vill an­vän­da höjd­da­tat som fak­tiskt finns i GPX-​filen kan du be­hö­va an­vän­da en spe­ci­ell metod för att lägga in banan. Med Gar­mins en­he­ter så fun­ge­rar det inte (i skri­van­de stund) att im­por­te­ra via Gar­min Con­nect, ef­tersom den all­tid er­sät­ter med höjd­da­ta från en egen da­ta­bas med låg da­ta­kva­li­tet. Man måste istäl­let ladda över filen di­rekt (me­to­den nedan gäl­ler för Gar­min Edge):

  1. Star­ta GPS:en och ta bort gamla Stor­uman Gravel-​banor om du har det från ti­di­ga­re år (vi in­för­de bra höjd­da­ta inför 2023 års upp­la­ga).
  2. Slå av GPS:en och kopp­la till en dator via en USB-​sladd. GPS:en ska då dyka upp som en USB-​sticka.
  3. Ko­pi­e­ra GPX-​filen till ka­ta­lo­gen “Gar­min/New­Fi­les” på GPS:en.
  4. Kopp­la loss GPS:en från USB-​sladden och star­ta den. Banan med in­takt höjd­da­ta finns nu till­gäng­lig i na­vi­ga­tions­me­nyn.

Om man istäl­let väl­jer att ladda in banan via Stra­va eller annan platt­form som vi har län­kar till blir det mind­re bra kva­li­tet på höjd­da­tat, men ban­sträck­ning­en är exakt samma för­stås.

Storuman Gravel 30

30 km-​banan är främst tänkt för ny­bör­ja­ren eller barn (i säll­skap med vuxen). På grund av den korta läng­den blir det en gans­ka stor andel as­falt (25%), men litegran­na grus­cyk­ling och även­tyr blir det ändå, man ska över ber­get så det blir drygt 300 höjd­me­ter to­talt i upp­förs­bac­kar (Stifa 10,7) och en rejäl ut­förs­bac­ke mot slu­tet. Vi hop­pas emel­ler­tid att man inte väl­jer den här banan “i onö­dan”, de fles­ta kla­rar näm­li­gen gå upp en nivå till 50 km och den banan visar be­tyd­ligt mer av den fina grus­cyk­ling som finns i om­rå­det.

  • 0 km: start i En­sam­he­ten, förs­ta del­sträc­kan är 8 km grus på En­sam­hets­vä­gen som går över i Stor­myr­vä­gen.
  • 8.0 km: T-​korsning, hö­ger­sväng ut på Lång­sjö­by­vä­gen. Knappt 8 km snabb as­falt vän­tar, förbi Hede, Norr­berg och Hjal­marslund.
  • 15.8 km: sväng av från as­fal­ten åt höger in på Vall­träsk­vä­gen mot Stor­tjärn­li­den.
  • 18.5 km: ba­nans enda depå, i Stor­tjärn­li­den.
  • 20.1 km: 30 km-​banan for­sät­ter vi­da­re fram­åt medan 50 och 70 viker av till väns­ter.
  • 22.8 km: ba­nans högs­ta punkt, här­ef­ter bär det utför.
  • 29.0 km: sväng höger i T-​korsningen med as­fal­te­ra­de Kunga­vä­gen, och höger igen in mot En­sam­he­ten efter 630 meter.
  • 30.4 km: till­ba­ka i En­sam­he­ten och mål­gång.

För GPS-navigering: GPX-fil, Strava, Garmin Connect, Plot a route.

Storuman Gravel 50

50 km-​banan ger en full gruscyk­lingsupp­le­vel­se och re­kom­men­de­ras till den som vill känna på vad det in­ne­bär, men sam­ti­digt hålla ned di­stan­sen. Stor va­ri­a­tion i un­der­lag och mel­lan flackt och ku­pe­rat. To­talt cirka 640 höjd­met­rar, Stifa 13,2.

  • 0 km: start i En­sam­he­ten, förs­ta del­sträc­kan är 8 km grus på En­sam­hets­vä­gen som går över i Stor­myr­vä­gen.
  • 8.0 km: T-​korsning, hö­ger­sväng ut på Lång­sjö­by­vä­gen. Knappt 8 km snabb as­falt vän­tar, förbi Hede, Norr­berg och Hjal­marslund.
  • 15.8 km: sväng av från as­fal­ten åt höger in på Vall­träsk­vä­gen mot Stor­tjärn­li­den.
  • 18.5 km: förs­ta depå, i Stor­tjärn­li­den.
  • 20.1 km: 30 km-​banan for­sät­ter vi­da­re fram­åt medan 50 och 70 viker av till väns­ter in på Lång­ängs­vä­gen.
  • 31.0 km: ba­nans högs­ta punkt vid Nyäng­es­tjär­nen. Där­ef­ter bär det av ned­för till en T-​korsning med Rull­myr­vä­gen, ta höger där. Denna ned­fart har några tvära kur­vor med löst grovt grus, kör för­sik­tigt och brom­sa i tid!
  • 34.6 km: andra depå. 70 km-​banan viker av väns­ter, medan 50 fort­sät­ter fram­åt 130 meter och viker höger in på gamla Vall­träsk­vä­gen upp mot Vall­träsk.
  • 37.8 km: stu­gan i Vall­träsk, en snabb ut­förs­bac­ke bör­jar strax. Un­der­la­get i bac­ken är bit­vis spå­rigt, kör för­sik­tigt!
  • 40.0 km: ut­förs­bac­ke in i fyr­vägs­kors­ning. Sväng väns­ter in på Vall­träsk­vä­gen.
  • 47.0 km: sväng höger i T-​korsningen med as­fal­te­ra­de Kunga­vä­gen, och höger igen in mot En­sam­he­ten efter 630 meter.
  • 48.6 km: till­ba­ka i En­sam­he­ten och mål­gång.

För GPS-navigering: GPX-fil, Strava, Garmin Connect, Plot a route.

Storuman Gravel 70

70 km-​banan tar 2½ – 3½ timme för de fles­ta mo­tio­nä­rer och re­kom­men­de­ras till de som vill ha en lite tuf­fa­re ut­ma­ning men inte är rik­tigt redo för den längs­ta. Den har allt: snab­ba flac­ka par­ti­er, re­jält ku­pe­ra­de par­ti­er och va­ri­e­ra­de un­der­lag — drygt 10% as­falt, 30% jämn och fin grus­väg och 60% med lite gröv­re och ojäm­na­re un­der­lag. Total stig­ning är cirka 890 höjd­me­ter, Stifa 12,9. De extra två milen ut­ö­ver 50 km-​banan ut­görs av en fin ut­för­skör­ning hela vägen ner från ber­get, en re­la­tivt snabb flack loop förbi byn Kas­kelu­okt, över häng­bron, och av­slu­tas med en rik­tigt tuff upp­förs­bac­ke till­ba­ka upp på ber­get.

  • 0 km: start i En­sam­he­ten, förs­ta del­sträc­kan är 8 km grus på En­sam­hets­vä­gen som går över i Stor­myr­vä­gen.
  • 8.0 km: T-​korsning, hö­ger­sväng ut på Lång­sjö­by­vä­gen. Knappt 8 km snabb as­falt vän­tar, förbi Hede, Norr­berg och Hjal­marslund.
  • 15.8 km: sväng av från as­fal­ten åt höger in på Vall­träsk­vä­gen mot Stor­tjärn­li­den.
  • 18.5 km: förs­ta depå, i Stor­tjärn­li­den.
  • 20.1 km: 30 km-​banan for­sät­ter vi­da­re fram­åt medan 70 och 50 viker av till väns­ter in på Lång­ängs­vä­gen.
  • 31.0 km: ba­nans högs­ta punkt vid Nyäng­es­tjär­nen. Där­ef­ter bär det av ned­för till en T-​korsning med Rull­myr­vä­gen, ta höger där. Denna ned­fart har några tvära kur­vor med löst grovt grus, kör för­sik­tigt och brom­sa i tid!
  • 34.6 km: andra depå. 50 km-​banan fort­sät­ter fram­åt, medan 70 sväng­er väns­ter in på gamla Vall­träsk­vä­gen.
  • 39.6 km: ut­förs­bac­ke in i fyr­vägs­kors­ning med Kunga­vä­gen. Kör rakt över mot Kas­kelu­okt.
  • 45.0 km: häng­bron i Kas­kelu­okt.
  • 51.6 km: T-​korsning mot Kunga­vä­gen, sväng höger och sen förs­ta väns­ter (efter 500 meter) in på Rull­myr­vä­gen. Ba­nans tuf­fas­te backe vän­tar.
  • 55.6 km: till­ba­ka i depå och på delad ban­sträc­ka med 50 km-​banan. Sväng väns­ter in på gamla Vall­träsk­vä­gen.
  • 58.7 km: stu­gan i Vall­träsk, en snabb ut­förs­bac­ke bör­jar strax. Un­der­la­get i bac­ken är bit­vis spå­rigt, kör för­sik­tigt!
  • 60.9 km: ut­förs­bac­ke in i fyr­vägs­kors­ning. Sväng väns­ter in på Vall­träsk­vä­gen.
  • 67.9 km: sväng höger i T-​korsningen med as­fal­te­ra­de Kunga­vä­gen, och höger igen in mot En­sam­he­ten efter 630 meter.
  • 69.4 km: till­ba­ka i En­sam­he­ten och mål­gång.

För GPS-navigering: GPX-fil, Strava, Garmin Connect, Plot a route.

Storuman Gravel 116

116 km in­ne­bär lång tid i sa­deln även om man är snabb, så banan re­kom­men­de­ras en­dast till cy­klis­ter som är vana att vara ute länge. Om man inte är det kan man få värk både här och där innan man kom­mit i mål. Ut­ö­ver 70 km-​banan får man först en loop till nord­väst mot Ul­li­sjaur och Vac­ker­li­den. Den går ned och upp från ber­get så både fin ut­för­skör­ning och stig­ning med ett lite läng­re flac­ka­re parti på mit­ten. Efter dryga 7 mil fram­me vid Fristad tar man en liten omväg till Kas­kelu­okt genom att runda Fä­bod­ber­get på bit­vis ruf­fi­ga vägar. Res­ten föl­jer samma sträck­ning som 70 km. To­talt blir det drygt 1300 höjd­me­ter att klätt­ra (Stifa 11,4).

Lägs­ta me­del­fart för att klara max­ti­den 6½ timme är knappt 18 km/h, vil­ket in­ne­bär att man inte kan ta läng­re vi­lo­pa­u­ser.

  • 0 km: start i En­sam­he­ten. Slak­mo­ta längs Lusp­ber­gets fot som vid kraft­led­ning­en över­går i lätt­sam åk­ning efter Stor­myr­vä­gen förbi Sa­bots­li­den.
  • 8.0 km: T-​korsning med hö­ger­sväng ut på Lång­sjö­by­vä­gens as­falt. Knappt 8 km snabbt un­der­lag vän­tar, förbi Hede, Norr­berg och Hjal­marslund.
  • 15.8 km: sväng av från as­fal­ten åt höger in på Vall­träsk­vä­gen mot Stor­tjärn­li­den och ber­gen runt Vall­träsk.
  • 18.5 km: Stor­tjärn­li­den och förs­ta depå. Den är ti­digt för att serva de korta ba­nor­na, men tänk på att nästa depå inte är för­rän om yt­ter­li­ga­re tre mil.
  • 20.1 km: 30 km-​banan for­sät­ter vi­da­re fram­åt medan res­te­ran­de viker av till väns­ter in på Lång­ängs­vä­gen. Nu blir det lite mer ku­pe­rat.
  • 27.7 km: 116 km-​banan viker av väns­ter och sve­per ned mel­lan Vol­vo­li­den och Rönn­ber­get medan 50 och 70 fort­sät­ter fram­åt på det som blir Nyängs­vä­gen.
  • 34.7 km: ut­förs­bac­ke in i T-​korsning. Sväng höger in på väg 1100 som här är grus­be­lagd. Det blir re­la­tivt flackt och snabbt knap­pa milen mot Ul­li­sjaur.
  • 43.9 km: hö­ger­sväng in på Vac­ker­lid­vä­gen som bör­jar vid Ul­li­sjaurs strand och run­dar Luspe­ber­get. Säl­lan körd grön­sträng­ad väg.
  • 48.8 km: depå di­rekt efter bron över Lång­vatts­bäc­ken som rin­ner vi­da­re efter en paus i Grotjaur.
  • 51.6 km: T-​korsning, sväng höger in på Kunga­vä­gen, och efter tre kilo­me­ter hö­ger­sväng in på Bak­tis­vä­gen och till­ba­ka upp mot Rönn­ber­get.
  • 63.1 km: väns­ter in på Nyängs­vä­gen och till­ba­ka på delad bana.
  • 65.8 km: ba­nans högs­ta punkt vid Nyäng­es­tjär­nen. Där­ef­ter bär det av ned­för till en T-​korsning med Rull­myr­vä­gen, ta höger där. Denna ned­fart har några tvära kur­vor med löst grovt grus, kör för­sik­tigt och brom­sa i tid!
  • 69.3 km: väns­ter­sväng i bot­ten av en snabb backe. Är man sugen på ener­gi finns en depå en kort omväg rakt fram (se se­pa­rat karta på in­fo­si­dan).
  • 74.2 km: ut­förs­bac­ke in i fyr­vägs­kors­ning med Kunga­vä­gen. 70 km-​banan går rakt fram, vi ska väns­ter och köra några kilo­me­ter efter Kunga­vä­gen.
  • 78.1 km: sväng höger och på­bör­ja en slinga runt Fä­bod­ber­get.
  • 88.8 km: till­ba­ka på delad sträc­ka med 70 km-​banan. T-​korsning med väns­ter­sväng mot Kas­kelu­okt.
  • 92.1 km: häng­bron i Kas­kelu­okt.
  • 98.6 km: T-​korsning mot Kunga­vä­gen, sväng höger och sen förs­ta väns­ter (efter 500 meter) in på Rull­myr­vä­gen. Ba­nans tuf­fas­te backe vän­tar.
  • 102.6 km: till­ba­ka i depå och på delad ban­sträc­ka med 50 km-​banan. Sväng väns­ter in på gamla Vall­träsk­vä­gen.
  • 105.7 km: stu­gan i Vall­träsk, en snabb ut­förs­bac­ke bör­jar strax. Un­der­la­get i bac­ken är bit­vis spå­rigt, kör för­sik­tigt!
  • 108.0 km: ut­förs­bac­ke in i fyr­vägs­kors­ning. Sväng väns­ter in på Vall­träsk­vä­gen.
  • 115.0 km: sväng höger i T-​korsningen med as­fal­te­ra­de Kunga­vä­gen, och höger igen in mot En­sam­he­ten efter 630 meter.
  • 116.4 km: till­ba­ka i En­sam­he­ten och mål­gång.

För GPS-navigering: GPX-fil, Strava, Garmin Connect, Plot a route.