Det finns hela fyra banor att välja på, 30, 50, 70 eller 116 km (ultradistansen 450 km körs som eget lopp, se Storuman Gravel XL). Alla deltagare startar samtidigt oavsett vald bana och fram till strax efter första depå (vid 20 km) är bansträckningarna samma. Där viker de längre banorna av.
Maxtiden är densamma för alla banorna, 6½ timme, vilket innebär att ju längre sträcka man kör desto högre medelfart behöver man hålla. På 116 km kan man inte lata sig, men på alla de andra banorna finns det gott om tid för både lunch och fikapaus om man så vill.
En genomgång med karta, banprofil och filer för GPS-navigering för varje bana finns längre ned på sidan.
Storuman Gravel kom till genom att vi på våra motionsrundor tänkte att “det är så fint att cykla här att någon borde anordna ett lopp just här”. Banorna är alltså centrala för loppets tillkomst och vi tycker de håller en hög klass med en alldeles egen karaktär.
De är gjorda för den “nya” genren gruscykling, det vill säga långdistanscykling på grusväg. Kvalitén på vägytorna varierar, men det är riktig väg överallt, så banorna är i första hand för cyklar utan dämpare. Det går förstås bra att använda en MTB ändå, och många gör det, men man har inte fördel över en gruscykel.
Banorna går till stor del i ett bergigt område och är kuperade med i snitt 100–130 höjdmeter stigning per mil, dvs Stifa 10–13. Man kommer alltså märka av att det är kuperat, men bergen här har runda mjuka former så det blir inte extremt, som värst 10–12% lutning och de brantaste partierna är inte långa. Det finns även en del flacka partier, så när väl backarna kommer kan det vara ganska långa sammanhängande avsnitt både uppför och utför, vilket få gruslopp kan erbjuda. Banprofilerna ger eliten något att jobba med, men utan att helt ta knäcken på motionärerna. Vi tycker att banorna erbjuder en bra balans — det är tufft, men fortfarande kul.
Man får tillbaka all klättring man sätter in i skön utförsåkning, så oavsett vad man har för kapacitet får man känna på lätt snabb åkning med jämna mellanrum. I vissa utförsbackar kan man komma upp i väldigt hög fart om man satsar (60+ km/h), men så länge man tar det lugnt och använder bromsarna innehåller banorna inga tekniska svårigheter.
Det är inte mycket bebyggelse i området så man får en upplevelse av vildmark och det är extremt lite biltrafik (dock inte noll, ha alltid uppsikt). Det finns inga stopplikter längs banan, men ett antal väjningsplikter som är skyltade med våra egna skyltar då vägarna i sig saknar vägmärken.
Ett lite längre asfaltsavsnitt (dryga 7 km) kommer 8 km in på banorna, men resten är grus (utom en halv kilometer sista biten mot vägskälet till Ensamheten). Det är lite längre än vi önskat och enda stället vi känner att vi behövt kompromissa lite för att få till banvarvet. Sett till helheten kan man emellertid se det som skön omväxling där man kan hitta en rytm på ett lättrullat slätt underlag innan det är dags för körning på grusvägarna i bergen.
Syftet med våra många olika sträckor är att det ska finnas en lagom tuff utmaning åt alla. Cyklister som inte har kört så många lopp tidigare väljer dock ofta en onödigt kort sträcka. Man kan förvisso ha en god anledning att köra 30 km, men de allra flesta klarar åtminstone 50.
Det kan vara bättre att tänka tid istället för sträcka, då kan det se mer överkomligt ut. Nedan en tabell som visar förväntad körtid beroende på hur snabbt man cyklar:
Nybörjare 15–20 km/h | Motionär 22–28 km/h | Elit 30–35 km/h | |
---|---|---|---|
30 km | 1½ – 2 h | 1 – 1½ h | <1 h |
50 km | 2½ – 3½ h | 2 – 2½ h | 1½ – 2 h |
70 km | 3½ – 5 h | 2½ – 3½ h | 2 – 2½ h |
116 km | 6 – 10 h | 4½ – 6 h | 3½ – 4 h |
Tål man lång tid i cykelsadeln kan man alltså välja vilken bana man vill, med ett undantag: 116 km-banan kräver att man klarar en medelfart på nästan 18 km/h för att klara maxtiden 6:30. Är man nybörjare och vill cykla långt rekommenderar vi därför att man väljer 70 km istället.
Nedan finns en video inspelad i juni 2020 där vi cyklar ett varv på 70 km-banan. Den delar sträckor med de andra banorna så man ser även hur de ser ut. Vid tidpunkten för videon fanns det förstås inga skyltar eller depåer ute. Sen videon spelades in har även 116 km-banan tillkommit, men den delar till stora delar sträckning med 70 km-banan.
Titta gärna på videon så du är beredd på de olika vägunderlagen och banans övriga utmaningar.
Strava är en mycket populär social träningsapp, särskilt bland cyklister. Dess segment-funktion används ibland av mindre lopp för tidtagning och resultat med placeringar och har därför väckt kontrovers i cykelförbundet då det går emot motionsloppstanken. Ingen kan emellertid hindra cyklister från att lägga in segment, och det fanns redan enstaka segment i banområdet innan loppet var påtänkt, och fler dök upp efter första upplagan. Dessa var inte inlagda av oss.
För att minska risken att någon frestas lägga in farliga segment längs banorna, sådana som går genom knepiga korsningar eller riskabla utförsbackar, har vi nu själva valt att föregå med gott exempel och lagt in en mängd segment där det är säkert att cykla så fort man kan.
Ett av dessa är Rullmyrsklättringen som täcker den tuffa backen längs Rullmyrsvägen från Kungavägen upp på berget. Från vår sida är segmenten tänkta som lättsam underhållning och träningsverktyg till de som cyklar i området till vardags.
Banorna är skyltade så det är inte nödvändigt att ha banan inladdad i en GPS-utrustad cykeldator, men om man ändå har en kan det ju vara trevligt att ha banan i den. Länkar till varje bana finns i informationsrutorna längre ned på sidan.
Vissa cykeldatorer kan visa banans höjdprofil så man kan till exempel kan se hur lång klättring som kommer framåt på banan. För att det ska fungera bra behöver höjddatat i den förladdade banan vara någorlunda exakt. Detta är tyvärr sällsynt eftersom bra höjddata är dyrt och finns därför inte på de vanliga plattformarna som används för att skapa cykelrutter.
Våra “handgjorda” GPX-filer innehåller emellertid höjddata av jämförelsevis bra kvalitet. Banorna är uppmätta flera gånger med barometrisk höjdmätare och datat har därefter utjämnats och kalibrerats efter ett antal fixpunkter. Precisionen är ungefär ±3 meter.
Om du vill använda höjddatat som faktiskt finns i GPX-filen kan du behöva använda en speciell metod för att lägga in banan. Med Garmins enheter så fungerar det inte (i skrivande stund) att importera via Garmin Connect, eftersom den alltid ersätter med höjddata från en egen databas med låg datakvalitet. Man måste istället ladda över filen direkt (metoden nedan gäller för Garmin Edge):
Om man istället väljer att ladda in banan via Strava eller annan plattform som vi har länkar till blir det mindre bra kvalitet på höjddatat, men bansträckningen är exakt samma förstås.
30 km-banan är främst tänkt för nybörjaren eller barn (i sällskap med vuxen). På grund av den korta längden blir det en ganska stor andel asfalt (25%), men litegranna gruscykling och äventyr blir det ändå, man ska över berget så det blir drygt 300 höjdmeter totalt i uppförsbackar (Stifa 10,7) och en rejäl utförsbacke mot slutet. Vi hoppas emellertid att man inte väljer den här banan “i onödan”, de flesta klarar nämligen gå upp en nivå till 50 km och den banan visar betydligt mer av den fina gruscykling som finns i området.
För GPS-navigering: GPX-fil, Strava, Garmin Connect, Plot a route.
50 km-banan ger en full gruscyklingsupplevelse och rekommenderas till den som vill känna på vad det innebär, men samtidigt hålla ned distansen. Stor variation i underlag och mellan flackt och kuperat. Totalt cirka 640 höjdmetrar, Stifa 13,2.
För GPS-navigering: GPX-fil, Strava, Garmin Connect, Plot a route.
70 km-banan tar 2½ – 3½ timme för de flesta motionärer och rekommenderas till de som vill ha en lite tuffare utmaning men inte är riktigt redo för den längsta. Den har allt: snabba flacka partier, rejält kuperade partier och varierade underlag — drygt 10% asfalt, 30% jämn och fin grusväg och 60% med lite grövre och ojämnare underlag. Total stigning är cirka 890 höjdmeter, Stifa 12,9. De extra två milen utöver 50 km-banan utgörs av en fin utförskörning hela vägen ner från berget, en relativt snabb flack loop förbi byn Kaskeluokt, över hängbron, och avslutas med en riktigt tuff uppförsbacke tillbaka upp på berget.
För GPS-navigering: GPX-fil, Strava, Garmin Connect, Plot a route.
116 km innebär lång tid i sadeln även om man är snabb, så banan rekommenderas endast till cyklister som är vana att vara ute länge. Om man inte är det kan man få värk både här och där innan man kommit i mål. Utöver 70 km-banan får man först en loop till nordväst mot Ullisjaur och Vackerliden. Den går ned och upp från berget så både fin utförskörning och stigning med ett lite längre flackare parti på mitten. Efter dryga 7 mil framme vid Fristad tar man en liten omväg till Kaskeluokt genom att runda Fäbodberget på bitvis ruffiga vägar. Resten följer samma sträckning som 70 km. Totalt blir det drygt 1300 höjdmeter att klättra (Stifa 11,4).
Lägsta medelfart för att klara maxtiden 6½ timme är knappt 18 km/h, vilket innebär att man inte kan ta längre vilopauser.
För GPS-navigering: GPX-fil, Strava, Garmin Connect, Plot a route.