Du behöver följande utrustning för att delta:
Vill man cykla lite fortare är en däckbredd i spannet 35 – 45 mm bäst, men bredare funkar förstås, och smalare för de som är vana eller kör den enklare 30 km-banan.
Fartälskande gruscyklare kör vanligtvis med bockstyre, men det är absolut inget krav för att köra fort. Har du en MTB och vill trimma den för gruscykling, sätt på lite smalare och mindre mönstrade däck och sänk styret då farten är högre och körningen mindre teknisk än på ett MTB-lopp. Ungefär hälften av cyklarna på loppet brukar vara MTB-cyklar av olika slag, så man blir definitivt inte ensam om man kommer med ett rakt styre.
Har man tänkt ta det lite lugnare går det bra att cykla med en vanlig vardagscykel, förutsatt att den har broms på både fram- och bakhjul (endast fotbroms är inte säkert då den blir verkningslös om kejdan hoppar, vilket kan hända när man kör över ett gupp i en utförsbacke).
Vår sponsor friluftsbutiken Utrustad erbjuder 10% rabatt på cykel och 20% på cykeltillbehör till deltagare i Storuman Gravel!
Vi välkomnar elcyklar i en egen klass, så länge de är lagliga med 25 km/h som övre gräns för motorhjälp. Tänk på att banorna har ganska mycket stigning så många elcyklar har inte batteri för annat än 30 km-banan.
Ovanliga cyklar som liggcyklar och trehjulingar är också välkomna, men vi vill då att ni tar det lite lugnt, startar längre bak i fältet och inte kör i klunga med vanliga cyklar då de kräver mer utrymme och sikten till och från dessa cyklar i tät körning ofta är mindre bra. Tänk också på att många av dessa cyklar inte fungerar särskilt bra på tuffare grusbanor, så använd dem endast om du vet hur de beter sig när det blir lite löst och ojämnt underlag.
Tandemcyklar har en egen klass som gäller oavsett lagsammansättning — dam / herr / mix, två eller flera.
Det är tillåtet att dra vagn, men då ber vi dig ta det extra lugnt och inte ligga i klungor. Tänk på att det kan bli skumpigt, särskilt i utförsbackar.
Det är mycket lite trafik på vägarna så troligen slipper man vänta på en bil i en korsning, men om en bil faktiskt kommer så är det troligt att bilisten inte förväntar sig att det kan dyka upp en cyklist. Tänk på att bilar är hårda, cyklister är mjuka och man kan inte lita på att högerregeln följs.
Storuman Gravel är beroende av sponsorstöd för att kunna genomföras. Vi vill tacka följande sponsorer som gjort loppet möjligt:
Våra banor går till största delen på enskilda vägar, och utan medgivande från alla berörda väghållare hade det inte varit möjligt att genomföra arrangemanget. Vi vill därför tacka följande väghållare: Svea Skog, SCA Skog, Statens Fastighetsverk, Naturvårdsverket, Rönnvik-Vallträsk VSF, Ensamhetens byaförening, Umeälvens Vattenregleringsföretag, Kaskeluoktvägens VSF och Fristad-Grannäs VSF. Tillstånd för de bitar allmän väg banorna nyttjar ges av Trafikverket via Länsstyrelsen.
Om du behöver hjälp att hitta lämpligt färdmedel för att resa till Storuman rekommenderar vi Storumans officella besöksguide.
Vi har lagt starten mitt i dagen så att de som är morgonpigga och har en chaufför kan komma långväga ifrån och göra ett besök endast över dagen. Ni får förstås gärna stanna längre och då finns det några olika boenden att välja på inne i Storuman. Återigen är Storumans officella besöksguide en bra källa till information. Där kan man också få tips om var man kan äta.
Vår sponsor Storumans Camping erbjuder hela 30% rabatt på boende för deltagare på Storuman Gravel. Det gäller alla boendeformer så man kan välja utifrån de alternativ som finns. Anmäl dig först till loppet, och boka via mejl och skriv där att du ska delta så får du rabatten.
Vi har inte någon efteranmälan så man måste ha anmält sig i förväg. Så länge loppet inte är fullbokat kan anmälan emellertid göras väldigt nära inpå loppet här på webben via anmälningssidan.
Start- och målområdet är i Ensamheten, 9 km utanför Storuman. Ensamheten saknar permanent parkering för såna här stora besök, men vi har en parkeringslösning. Kör in mot Ensamheten som vanligt, spana efter parkeringsskylten och följ parkeringsvaktens instruktioner. Tänk på att när man kör ut bilen från parkeringen så kör man ut på banan där trötta cyklister satsar mot mål. Vägen är tillräckligt bred och det är uppförsbacke för cyklisterna så det är inget problem så länge man ser sig för ordentligt och inte kör ut mitt framför någon.
Om du kan bli skjutsad och avsläppt så det blir färre bilar på parkeringen är det bra. Det finns en vändplats i utkanten av Ensamheten där det är lämpligt att bli avsläppt och vända bilen.
Man kan också välja parkera inne i Storuman och som uppvärmning cykla till Ensamheten. Det är en naturskön 9 km lång cykeltur på asfalt efter lågtrafikerade Kungavägen som går intill Storumansjön.
Nummerlappar hämtas vid starten mellan 09:30 och 10:45. De behövs för tidtagningen och för att enklare kunna identifiera deltagare ute på banan.
Nummerlappen är av en typ som sätts runt sadelstolpen som en flagga, synlig från sidan. På så vis slipper man nåla fast en nummerlapp i sina svindyra cykelkläder eller ha ett stort vindfång på styret. Nummerlappen brukar rymmas även om man har en sadelväska, men om det inte går får man improvisera, till exempel sätta fast den runt toppröret eller ett sadelstag.
Storuman Gravel är ett motionslopp, inte en tävling. Vi har ändå tidtagning så du kan se resultatet efteråt. Tidtagningens syfte är dock inte att skilja ut segrare — ingen placering tilldelas och det finns varken prestationspriser eller prispallar. Kommer flera in ungefär samtidigt får de samma tid. Hetsa inte ute på banan!
Man får som deltagare naturligtvis cykla hur fort eller långsamt man vill. Det viktiga är att man följer trafikreglerna och stannar vid väjningsplikterna om det krävs, visar varandra hänsyn, undviker hårt kämpande om positioner, och tar det lugnt där underlaget är knepigt eller sikten är begränsad och bilar kan tänkas dyka upp.
Dusch- och ombyteslokal med toalett kommer finnas i Bollhallen inne i Storuman. Lokalen ligger intill Storumans Camping. Den kommer vara öppen 09:00 till 19:00 dagen för loppet. Det är obevakat, så lämna inga värdesaker där.
Vid start och mål i Ensamheten kommer det finnas portabla toaletter, men varken dusch eller ombyteslokal.
Då detta är ett motionslopp har vi valt att inte ha varken priser eller prisutdelning, vilket innebär att resten av dagen är fri så snart man kommit i mål, men stanna gärna och mingla en stund. Det finns också lite fika.
Ditt resultat meddelas här på webben.
Använd gärna hashtaggen #storumangravel om du gör inlägg om loppet i social media (t ex Instagram) så det blir enklare för alla intresserade att hitta dem.
Det kan förstås vara trevligt att ha en fysisk sak som minne från loppet, och därför erbjuder vi t-shirts med tryck. Istället för att låta anmälningsavgiften stå för en t-shirt i fel storlek och en färg man inte gillar, låter vi de som själva vill köpa från vår online-butik för kringprodukter. Där finns ett stort urval av färger, modeller, storlekar och material, inklusive ekologisk bomull. Vi har valt att inte ha årtal på trycket så du slipper köpa en till nästa år — vi vill motverka onödig konsumtion.
Priset är kostnaden för produkten och trycket, vi lägger inte på något extra så detta är inte en inkomstkälla. Vill du bara bidra till vår verksamhet är vi glada om du kommer tillbaka igen nästa år och kanske får med någon extra deltagare.
Om du verkligen vill ge ett ekonomiskt bidrag till driften av loppet tar vi emot sponsorbidrag, kontakta oss.
Loppet är sanktionerat som motionslopp av Svenska Cykelförbundet (SCF), vilket innebär att förbundets gruppförsäkring för olycksfall ingår i anmälningsavgiften. Försäkringen gäller dock bara för loppet, så vi rekommenderar att ändå ha en egen olycksfallsförsäkring som gäller på fritiden under hela året så man har försäkringsskydd även när man tränar. En sådan brukar kosta några hundralappar.
Det här cykelloppet är öppet för alla, oavsett ambitionsnivå och erfarenhet. Erfarna landsvägscyklister vet att man kan spara energi och cykla fortare genom att samarbeta och ligga i vindsuget väldigt nära varandra, men tänk på att dina medtävlande inte nödvändigtvis har erfarenhet av att cykla i klunga eller ligga på rulle. Håll därför rimligt avstånd om du inte vet hur erfaren den som du är nära är.
Om du inte har cyklat i grupp tidigare är det viktigaste att tänka på att inte göra plötsliga sidoförflyttningar eller tvära inbromsningar i onödan, då det kan finnas cyklister nära dig som inte hinner reagera.
Eftersom vägarna är öppna för trafik undvik att cykla fler än två i bredd, och var uppmärksam på trafiken omkring.
Alla vägarna som används av banorna är öppna för biltrafik och trafikreglerna gäller.
Ju slätare väg, desto mer trafik. Grusvägarna i bergen är extremt lågtrafikerade så man träffar oftast inte på en enda bil, men man måste ha i åtanke att bakom krönet eller kurvan kan det dyka upp en bil så man måste då hålla sig på höger sida. Är det god sikt kan man nyttja hela grusvägen, men gör det med gott omdöme och koll på omgivningen.
Under loppet är det troligt att det kommer vara fler bilar ute än vanligt med nyfikna åskådare. Till er som kör bil ute på banan ber vi er vara extremt försiktiga och i möjligaste mån undvika köra medan loppet pågår, och om ni ändå gör det undvika köra mot banriktningen. På ställen med hög risk har vi i samråd med väghållaren satt upp skyltar med ett temporärt förbud mot bilar, det är alltså där förbjudet att köra mot banriktningen.
Det normala på cykellopp är att endast arrangörens bilar är tillåtna ute på banan. Vi har inget strikt förbud, men vill inte att ni har rena följebilar. Däremot är det okej att ringa efter egen bärgning eller reparationshjälp om ni blir stående utefter banan. Se till att chauffören känner till bansträckningen så att man kan undvika att köra mot banriktningen. Om du åker hem, glöm inte att bryta loppet så du inte blir eftersökt.
Banan är skyltad vid alla kritiska korsningar så man behöver inte köra vilse. Vid avfarter och korsningar där man ska fortsätta köra rakt fram finns dock inga skyltar, så det ska sägas att om man är van vid täta löptävlingar med kravallstaket och funktionärer som ropar, vinkar och pekar i varje korsning så kräver ett cykellopp som detta att man själv tar lite mer ansvar för navigeringen. Men, bara man följer skyltarna och inte svänger av där det inte finns någon skylt kommer man fram.
Skyltarna består av laminerade vita A3-ark på stakkäppar. De är ganska stora, men mindre än vanliga vägmärken så glöm inte glasögon eller linser om du behöver det för att se skarpt.
Utöver skyltar som visar körriktningen finns även varningsskyltar inför branta spåriga backar, och korsningar som kräver extra uppmärksamhet.
Grusvägarna som används har praktiskt taget inga officiella vägmärken. För att förbättra säkerheten i korsningarna har vi skyltat upp ett antal väjningsplikter där man som cyklist alltså ska stanna om det kommer en bil eller annat fordon. Det finns inga rena stopplikter och bilar är sällsynta så troligtvis behöver man aldrig stanna, men var beredd! I övriga korsningar gäller högerregeln, men räkna inte med att alla bilister följer den — var försiktig!
Banan saknar kilometermarkeringar, så vill man veta hur lång distans man har kört behöver man en cykeldator.
För att få en idé om hur skyltningen är kan du ladda ned kartan vi använder när vi placerar ut skyltarna: karta med skyltplacering.
Depåerna erbjuder vatten, enklare sportdryck och frukt. Deltagarna som har mest bråttom tar sig troligen inte tid att stanna vid dem utan har all vätska och energi som behövs för hela loppet på cykeln (eller har egen vätskelangning). Även om man tänkt köra lite lugnare rekommenderar vi att man tar med lite vätska och lite energi så man har om man blir sugen mellan depåer.
För de långa banorna (70 och 116 km, blå och lila sträckning i bilden) används samma depå två gånger. Depån är placerad för att vara i bästa läge sista gången den passeras, vilket innebär att den ligger lite utanför banan vid första passage. Man får då köra cirka 100 meter extra till andra korsningen. Det är skyltat.
För 50 km-banan (gul sträckning i bilden) ingår denna depå bara en gång och ligger bredvid banan.
Vid varje depå finns det en soppåse där man kan lämna skräp.
Det är förstås uppenbart för de flesta men vi nämner det i alla fall: det är strikt förbjudet kasta skräp efter banan. Råkar man av misstag tappa en gelförpackning, vattenflaska eller annat stannar man (försiktigt), vänder om och plockar upp. Att man ligger i en bra klunga långt fram är ingen ursäkt att låta skräpet ligga — det ingår att kunna hålla i sina grejer.
Grusvägars underlag varierar på ett mer påtagligt sätt än asfalt. Efter en längre tid med regn kan de vara mjuka så det rullar trögare (och har fler skador), och nysladdade vägar har ganska grovt grus. I vanliga fall är det torrt och fint, men vi kan inte lämna några garantier.
I partier med branta backar är det vanligt att gruset är lite lösare och att det kan finnas fåror och andra skador från regn och vårflod. Om man kör fort utför måste man därför ha örnkoll på underlaget, särskilt om man kör med smalare däck.
Har man rimligt fräscha däck är punktering sällsynt, däcken tål mer än man tror och gruset ute på banan är överlag inte så vasst. Om man dessutom tar det lungt är risken att man får punktering väldigt låg. Är du en van cyklist som kan reparera en punka i fält vill vi ändå att du tar med lagningsgrejer precis som på en vanlig långtur, ju fler som kan klara sig själv desto bättre.
Då loppet välkomnar alla oavsett erfarenhet förväntar vi oss inte att alla är en fena på att fixa en punka eller andra haverier i fält, så om du inte har lagningsgrejer eller inte kan hantverket är det inget vi ser snett på, vi vill att du kommer och kör ändå och troligen kommer det gå bra. Vi rekommenderar dock att man inte väljer den längsta banan (116 km) om man inte kan laga punktering själv.
Om du har otur och blir stående utefter banan med trasig cykel så behövs lite tålamod. Vi har en assistansbil men banorna är långa och det kan ta tid att komma fram. Loppet drivs ideellt så vi kan inte garantera att vi får tag på en erfaren cykelmekaniker till assistansbilen, så det kan hända att du blir bärgad istället för att få cykeln reparerad. Om du har en vän som kan hämta upp eller reparera är det okej, men körs bil till platsen ska man undvika köra mot banriktningen.
Det är tillåtet att ta emot reparationshjälp utifrån eller byta cykel och sen fortsätta loppet från samma plats (eller dit du gått till fots för att få cykeln reparerad eller utbytt).
Behöver du bryta loppet meddela då loppets ledning via telefon eller vid depå/mål. För att underlätta för funktionärerna och tidtagningen ta av nummerlappen och kör inte in över mållinjen.
Det är viktigt att man meddelar oss om man åker hem innan man kommit i mål eftersom vi bockar av alla för att se till att ingen kommit bort. Om någon saknas behöver vi göra ett eftersök.
Deltagande sker på egen risk. Cykelförbundets olycksfallsförsäkring ingår i loppets anmälningsavgift, den gäller dock bara under själva loppet och resan till och från, så vill man ha skydd även under träningen inför loppet behöver man skaffa en egen.
Vi rekommenderar att man har med en mobiltelefon så man kan ringa efter hjälp vid akuta olycksfall. Mobiltelefonen kan också användas för positionering om man inte kan beskriva var man är, och till det är SOS Alarms 112-app utmärkt att ha.
Som deltagare är man skyldig att stanna och hjälpa till (efter förmåga) om någon behöver akut hjälp genom sjukdom eller skada.